onsdag 13. juli 2011

Melkekurv på balkongen

Jeg har en sånn artig metallkurv fra 60-tallet, med plass til 3 melkeflasker. Kurven har hengt på balkongrekkverket de siste årene, og den henger der nok mest på gøy.

Oi, bildet ble visst litt mørkt... jaja...
For så veldig praktisk å ha sommerplanter i er den egentlig ikke. Jeg har ikke funnet potter som tilsvarer størrelsen på melkeflasker, det nærmeste jeg kom var sånne runde plastbokser som man får kjøpt havrekjeks i. Pottene har fått drenering (egentlig burde jeg prøvd uten), og ved vanning renner det meste rett gjennom. Tørketålende planter finnes jo, men de fleste som liker tørke liker også sol.

I fjor sådde jeg Blomkarse i den, det ble nok grønt til at det pyntet litt opp, men ingen blomstring. Jeg mistenker at det ble vel mye trekk, for en blomkarse som hang på veggen inne på balkongen blomstret fint. Men svartlusa fant ihvertfall fram og levde lykkelig i melkekurven - helt uanfektet av litt trekk.

I år har jeg gjort det veldig enkelt. I den midterste boksen har jeg presset ned en prestekrage kjøpt på matbutikken. Planen er å erstatte den etter ferien, så om den oppfører seg i noen få uker er det helt greit. I de to andre har jeg plantet Grønnrenne (Chlorophytum comosum) - avleggere fra en plante på jobb. Så glad er jeg i Grønnrenne at jeg glemte at avleggerne lå ubeskyttet i sekken min i 4 dager før jeg kom på å sette dem i vann. Men de tåler jo alt :-)  Og Grønnrenne er faktisk en artig utfyllingsplante i krukker og kar, og med så store mengder avkom den produserer, er det jo kjekt å kunne bruke den til noe. Og ikke trenger den å reddes når frosten kommer, heller...

6 kommentarer:

  1. Fint! Jeg visste ikke at disse plantene het grønnrenne - så det var fint og det er en god ide! Hanne

    SvarSlett
  2. Smart gjenbruk av melkekurven å bruke den til å ha blomster i. Margeritter er flotte og lyser fint opp. Grønnrenner må jeg skam bekjenne jeg ikke får til...

    Ønsker deg en fortsatt fin sommer på balkongen!

    SvarSlett
  3. Ikke sett hullene i bunnen på havrekjeksboksene, men litt opp på siden. Kan det hjelpe? Den melkeflaskekurven var jo altfor fin til å stå ubrukt.

    SvarSlett
  4. Så kult med en melkeflaskekurv! Det er herlig med planter som tåler det meste! Men skadedyra skulle vært litt mer ømtålige...

    SvarSlett
  5. Flott melkeflaskekurv!
    Ikke sett hullene under men litt opp på siden, så blir det nok litt vann igjen på bunnen.
    Har du prøvd brukte hermetikkbokser...der er de jo så mange størrelser...

    SvarSlett
  6. Ja, kjekt med gjenbruk, men kurven er også fin fordi den gjør veldig lite av seg.
    Ja, bør nok lage bedre opplegg for drenering, tror hullene er helt nederst nå. Kunne sikkert droppet leca i bunn også.
    Og takk for tips om hermetikkbokser, men de jeg har sett som er høye nok er altfor smale.

    SvarSlett