lørdag 16. juli 2011

Åpen balkong i august?

Hageselskapet arrangerer 1000 åpne hager, 14. august. Ja, det handler om hager, og ikke bybalkonger. Og det er helt greit. Men her en kveld da jeg satt og sløvet litt på balkongen (stolene er for små og ukomfortable til at jeg kan duppe av), fabulerte jeg plutselig litt over hvordan det kunne gått om jeg hadde meldt på Skyggebalkongen.

Sesongens første er så klart helt spesielt nydelig :-)
Man trenger jo ikke å ha en perfekt hage for å bli med, og der skårer jeg greit - balkongen har stort sett potensialer. I morges hadde årets første villpoppelrose åpnet seg, så litt har jeg tross alt å vise fram.

Det største problemet ville vel vært plassen, 2 kvadrat er jo ikke mye når det meste allerede er okkupert av plantebord og balkongbord pluss to stoler. Jeg kunne nok satt vekk stolene for anledningen, så kunne heller de som trengte en pust i bakken etter å ha stampet rundt på balkongen hvilt seg i sofaen inne i stuen. For anledningen omdøpt til hagestuen - det står tross alt noen blomstrende pelargonier i vinduskarmen.

For en spennede åpen dag det kunne blitt - ikke minst for meg! Ville det komme tre personer innom, eller ville det blitt satt opp bussturer fra hagelag og andre interesserte grupperinger i hele østlandsområdet? Måtte jeg kanskje gjort en avtale med trafikketaten for å sikre plass for av- og påstigning?

Vel, uansett antall besøkende, det ville krevd ekstremt god organisering for å unngå trengsel i balkongdøren. Maks 2 personer ute på balkongen om gangen; ingen kan gå ut mens det er andre der, for da ville ikke de som var der ute hatt håp i havet om å komme seg inn igjen. Folk ville vært ivrige, så jeg måtte sikkert vært litt streng. Og selv kunne jeg egentlig stått på kjøkkenet og delt av mine erfaringer ut gjennom et åpent kjøkkenvindu. Sikkert ikke nødvendig med ropert hvis det bare var to som skulle høre meg om gangen. Fra vinduet kunne jeg også servert hjemmebakt kjeks og årets hylleblomstsaft - små begre for at de to flaskene skulle rekke til alle.

Jeg ser kanskje for meg noen spørrende blikk der ute - som om de tenkte "Var dette alt? Har vi reist helt fra Sandefjord for å se dette?". Men folk er jo høflige, så det kunne sikkert blitt noen hyggelige erfaringsutvekslinger likevel. Og så kunne jeg hatt loddtrekning med den siste frøplanten som premie. Jeg kunne også hatt tippekonkurranse - gjett hvor høyt Rådhusvillvinen vil rekke å klatre før sesongen er over. Og så kunne jeg delt ut ett frø til hver - fant jo nylig et eggeglass i kjøkkenskapet med bortglemte "lommerusk-frø" av ukjent opprinnelse.

Kanskje også greit med nabovarsel til alle i oppgangen hvis et uvisst antall busslaster skulle trave opp og ned i trapperommet. Særlig på vei ned kunne det sikkert blitt litt høylytt når de besøkende skulle diskutere alle inntrykkene fra selveste Skyggebalkongen.

Hm... det er ennå ikke for sent å melde seg på til 1000 åpne hager. Men for min del får det vel bli med tanken - eller? ;-)

9 kommentarer:

  1. Morsomme tanker det der - "ett frø til hver" - den likte jeg :)

    SvarSlett
  2. Fantastisk godt skrevet.

    Her hos oss er det plass nok - og jeg meldte meg på mens snøen fortsatt lå. Det var før jeg forsto at årets planer var for ambisiøse, været vi fikk, tatt i betraktning. Å jeg angrer sånn. Men jeg har hjemmelaget ripssaft til en hel buss, og skal bake kringe som jeg kanskje må putte i fryseren når folk forsvinner skuffet herfra.

    Fryktelig lange setninger, men skyldes påvirkning av hvitvin etter en flott sommerdag.

    SvarSlett
  3. Jeg snakket i våres med en av hageselskapets folk om balkonger og åpning. Det er et problem med adkomst og størrelse, men ellers er det ingen grunn til å mene at balkong ikke er en hage.

    Jeg mener et forslag vi snakket om var at man kunne skrive opp en hel gate om det var en gate med mange grønne balkonger som kunne beundres fra veien, feks. Dermed blir det endel å oppleve, selv når balkongen er bitteliten og med begrenset adkomst

    SvarSlett
  4. Veldig godt beskrevet prosjekt -- kan du ikke gjøre et forsøk?

    Utvendig lift er forresten en mulighet som kan vurderes - eventuelt med strikkhopp så ventetiden ikke blir så lang...

    SvarSlett
  5. Jeg synes det var en god ide! :-)

    SvarSlett
  6. Glimrende ide´! Jeg stiller prompte. Tenker det hadde blitt en flott samling mennesker som hadde funnet hverandre i sin felles hageinteresse, uansett! Du kan feks avtale ankomst med 10 minutters mellomrom, så får du plass til alle. Dessuten får du hilst ordentlig på hver og enkelt av gjestene dine. Etterpå møtes vi på kafeen.!
    Får jeg et frø!
    Der det er hjerterom er det hagerom!

    SvarSlett
  7. Det høres jo ut som en morsom idé! :-D
    Jeg stiller også ;-) Jeg har slått fra meg tanken på åpen hage selv. Tror nok ikke så mange hadde orket å reise over til Sverige for å se min hyttehage, så vi får nok heller glede oss til å se andre hageglades hager denne dagen! :-D
    Jeg skal i alle fall prøve å få tittet innom noen hager i Oslo omegn ;-)
    Ha en fortsatt riktig fin sommer Bille!

    SvarSlett
  8. Ja, det er jo artig å dagdrømme litt :-)

    Åshild: Det går helt sikkert bra, og jeg tviler på at det blir nok kringle til fryseren :-)

    Anne: Det å se balkonger fra gaten var jo ikke så dumt. Hm, når jeg tenker meg om så var det litt dumt, for en balkong i nabooppgangen er mye flottere enn min (blanding av kjøpeblomster og plast, dah) :-)

    Maria: Lift var en glimrende idé! :-)

    Symra: jepp, prat om felles interesse er kanskje noe av det fine med 1000 åpne hager dagen. Tipper det blir mange som blir inspirert etter besøk i nye hager.

    Stein: Til Sverige måtte du nok satt opp buss ja :-) Vi får hygge oss i andres hager den dagen istedet.

    Fortsatt fin sommeruke til dere alle!

    SvarSlett
  9. Det var morsomt skrevet! Jeg har ikke tenkt tanken på "hage-blokk-vandring", men hvorfor ikke? Det er jo mange som trenger inspirasjon til litt blokk-haging! Godt vi har blokk-hage-bloggene våre i alle fall :-)

    SvarSlett