lørdag 16. april 2016

Rapport fra Hagemessen 2016

I dag har jeg besøkt Hagemessen i Lillestrøm, og før jeg ruller ut inntrykk og bilder, kan dagen oppsummeres med at det var vel verdt turen! Årets messe overgår rett og slett alle mine tidligere besøk. Begivenheten fyller i år hele tre haller og 25.000 kvadrat, og det gjenspeiles i et bredt utvalg av utstillere, samt at det er flere på banen innen de ulike bransjene. Enkelte varer går selvsagt igjen, men det er også større bredde i utvalget.

Jeg tok altfor mange bilder, så jeg skal prøve å begrense teksten litt. Det er tross alt snart lørdagskveld :)


For mange er hagemessen et vårtegn - herfra går det kun mot sommer! Installasjonen på bildet over var kanskje ikke så lett å få øye på, men det er ingen tvil - våren er her!

Og så var det bare å rusle i vei mellom bodene, heldigvis i gode sko. Det er meldt om rekordbesøk i år, så forvent litt kødannelse her og der, men noe problem ble det ikke. Retningssansen ble ofte satt på prøve, men jeg tror jeg fikk med meg det aller meste.


For mange av oss er planteutvalget det mest spennende på disse messene, Man kan risikere å finne noe som har stått høyt på ønskelisten lenge, og det er også mulig å gjøre gode kjøp.


Andre jakter ideer, kunnskap og inspirasjon til konkrete prosjekter i hagen, og da er det godt å vite at utstillere med fokus på anlegg, drivhus, utekjøkken og basseng er godt representert.


I år var det tilsynelatende mindre stein, men det skyldtes nok bare at messen er blitt så stor at en enkelt stand ikke lenger dominerer uansett størrelse. Med høye trær og mye grønt ble også anleggsutstillingene fristende.


Eller hva med denne kosekroken? Det var stadig folk innom her som ville prøvesitte og -ligge.


Eller stein, vann og ild? Litt vel solid utførelse for Skyggebalkongen, men en fascinerende installasjon som mange stoppet opp for å forevige.


Da er nok et fuglebad mer gjennomførbart på balkongen...


Løktorget Holland Bulbs er på plass også i år, og det var mye å sikle over. Jeg tror at selve torgfølelsen trigger nysgjerrigheten hos mange av oss! Du finner også en rekke småskalaprodusenter på et eget mattorg, som vel er nytt av året.


Messeprogrammet omfatter mange tjueminutters foredrag. Dette foregår i et hjørne av hall D og er litt vanskelig å finne, så sjekk messekartet i god tid. Søndag byr på foredrag om bl.a. kompost, humler og utvikling av slottsparken i Oslo. Tjue minutter er forresten perfekt for å hvile kroppen, uansett hvor gode sko du har :)


Jeg måtte selvsagt innom Commentum Forlags stand, hvor søsteren min, Ingeborg, introduserer den nye hageboken sin, «Fru Halds Hage». Hun (i hvitt) var så opptatt at jeg måtte vente litt på audiens :)
Boken har jeg skrevet om før, og på Ingeborgs blogg kan du lese mer.

Men nå må jeg nesten rette fokuset mot hva Hagemessen har å tilby oss balkongianere. Det er nemlig min bittelille bybalkong jeg handler til, om jeg finner noe jeg liker. Og finner jeg ikke noe jeg ha, så finner jeg mye inspirasjon bare ved å rusle rundt på messen.


Planter og frø er jo en selvfølge enten du har hage eller balkong. Alle utstillere som du forventer å finne på messen, er faktisk der - og de er mange! Dermed er det mye å se på, og mange fristelser. Det kommer lett seilende noen nye ideer i løpet av et messebesøk.


Krukkehagen er også på plass, og hvis balkongen er liten kan det være desto viktigere å velge riktige krukker. På balkonggulvet, på et bord eller en hylle, ampler på vegg og i tak - det finnes så mye mer spennende enn en standard balkongkasse i hvit plast.


Store urner kan bli litt voldsomt på en liten balkong, men med så flotte saker som på bildet over, kan det nesten være tilstrekkelig med den ene. Fyll 2/3 med leka og isoporbiter, og plant flere blomstersorter pluss hengende grønt, så har du en hel liten hage!


På balkongen kan det være hyggelig å skape miljø ved hjelp av andre elementer enn bare plantene. Støpte ornamenter for vegg eller bord/gulv kan bidra til den stemningen du ønsker å oppnå.


Når plassen er begrenset er det smart å utnytte veggene. Planter som klatrer er plassbesparende, samtidig som de gir følelsen av et frodig hagerom.


Flettet pil tar liten plass men kan fylle fint opp i høyden, enten det er i form av et espalier eller i en krukke. Fletter du selv kan du få akkurat den størrelsen og effekten du ønsker!


Hva med en hel balkongvegg dekket med Sedum-matter? Det krever nok litt mer sol enn på Skyggebalkongen, men kan skape en virkelig lun og dekorativ atmosfære!


Har du ikke engang plass til sedum-matter? Mens jeg ventet på at nevnte Ingeborg skulle bli ledig, oppdaget jeg dekorverdien i en enkel plakat. Lag en veggplakat av favorittbildet ditt fra skog eller hage, dekk en balkongvegg om du kan. Plakater og bannere trykkes i mange størrelser og utførelser, noen tåler kanskje både regn og sol - om det er det du har på balkongen din.


Ulike dyrkingsskap er også nyttige på balkongen. I bakgrunnen sees en svart hylle som egentlig er et minidrivhus. Når sommertemperaturene har stabilisert seg, kan plastveggene fjernes, og hyllene kan fungere som et balkongmøbel.


Sitrusfrukter kan dyrkes i stor krukke på solrik balkong. De trenger hjelp til overvintringen.


Rabarbra på balkongen? Javisst, det er fullt mulig! Denne planten trenger ikke engang mye sol, men bør plantes i en krukke som er minst 30-40 cm dyp.


Insekthotell er en gjenganger på årets messe, Dekorative kasser som dette er også utmerket på balkongen, med mindre du plages av insekter som du helst vil holde på armlengdes avstand fra favorittstolen din ;)


Flere utstillere tilbyr hagerelatert "krims og krams". Mye av dette er også nyttig i en balkonghage. Planter skal jo dyrkes, vannes, dulles med og beundres uansett hvor stor hage du har!


Denne vesle gyngestolen på Skyggebalkongen? Det kunne nok fungert, men kjenner jeg meg rett trenger jeg de to kvadratene til krukker og plantebord. Men med litt større lekegrind, kunne nok en gyngende stol som dessuten er sammenleggbar være et fint innslag!


Det går mot lørdagskveld, og det er på tide å avslutte årets rapport fra Hagemessen. Og det gjøres herved med en vraket pyntebil! Jeg husker at mange, for et par messer siden, lot seg fascinere av dekorativ røyk til hagedammen. Nå er det altså en vraket bil som gjelder. Panseret er delvis åpent, og lyser i vekslende farger mens det velter ut røyk fra motoren (litt vanskelig å se på et stillfoto). Legg merke til vrengte hjulfelger og lite funksjonell frontrute. Her endte altså dagens reise...

Hvis du er i nærheten og ennå ikke har besøkt hagemessen, har du siste sjanse i morgen, søndag kl 10:00-18:00. Sjekk messens nettsted for mer info.

Ønsker deg en god helg videre!

18 kommentarer:

  1. Takk for flott stemningsrapport fra messen! Jeg visste ikke at Fru Hald var søsteren din, men da vet jeg det nå. Hun skriver stadig på bloggen min, så hun "kjenner" jeg fra før. Håper hun fikk solgt mange bøker :)
    God helg!

    SvarSlett
  2. Skulle så gjerne ha vært der... men desvere så passet det ikke i år. Takk for fin bildereportasje, så fikk jeg jo et lite inntrykk allikevel!

    SvarSlett
  3. Heisann! Det var fin og grundig gjennomgang, takk! Jeg kommer meg ikke må messa i år, glad for å høre at du synes den er bedre, også i år (Marit messegeneral har virkelig gjort et fantstisk stykke arbeide i å lage messen grønnere og mer variert)

    SvarSlett
  4. Ja, glemte jo å si, nå legger jeg deg til i listen på hageblogger.no over bloggposter fra messa, tips meg gjerne om du ser noen jeg har oversett :)

    SvarSlett
  5. Takk for en fin messerunde !
    Kunne ikke dra i år pga. sykdom, så dette var en fin presentasjon.
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
  6. Åhhh så bra at den utvikler seg. jeg rakk heller ikke innom i år, så da var det perf at du laget så fint referat og bra bilder! Da får jeg jo få med meg neste år og håpe kvaliteten på messen holder seg! Takk takk!

    SvarSlett
  7. Moro å se og lese reportasjen fra messa! Mye spennende, skjønner jeg:)

    SvarSlett
  8. Flott innlegg om Hagemessa, jeg koste meg med både bilder og tekst. Artig å lese om hva en balkongeier tenker, det er jo nesten det samme som oss hageeiere, bare i litt mindre skala.
    Er også enig at Hagemessen er vel verdt et besøk, for man kommer garantert til å finne noe som virkelig inspirerer og setter fart på hagedrømmer og hageplaner...
    Ha en fin våruke :-)

    SvarSlett
  9. Takk for innspill, alle sammen! :) Innlegget ble i lengste laget, enda jeg kuttet ut ganske mange bilder. Kanskje det blir noen drypp senere også.

    Anne på Moseplassen: Supert med lenke!:)

    SvarSlett
  10. Aha.......søskenparet Skyggebalkongen og Fru Halds hage. Artig.
    Åsså er det morro å se bilder fra messa. Mange takk Bille.

    SvarSlett
  11. Jeg var også innom messen på lørdag. Jeg synes også den var blitt enda bedre. God variasjon i utstillere og designhagene var rålekre med tanke på plass , tid og kostnader. Besøket på Lillestrøm var helgens høydepunkt. Ha en super uke!

    SvarSlett
  12. Flotte bilder fra messa. Jeg var der på fredag, og synes dette er høydepunktet med våren. Har allerede begynt å glede meg til neste år.
    Klem Vivi

    SvarSlett
  13. Tusen takk skal du ha!! Dette gjorde godt for en hagesjel som ikke fikk dratt på messen i år. Har skjønt at de har overgått seg selv og vel så det. Haging brer om seg. Kjekt at balkongianerne også er tenkt på. Så artig å "oppdage" at Fru Hald er din søster. Felles lidenskap er jo fint. Håper du nyter din permisjon. Det var forresten en kjempeflott kveld i Blomstervenners klubb, men selve Arboretet på menyen. God for en fortapt bergenser.
    Ha det godt Bille.
    Jannicke

    SvarSlett
  14. Der var mykje lekkert. Eg har aldri vore på hagemessa, så det er på høg tid eg tar meg ein tur. Kanskje til neste år?

    SvarSlett
  15. Flott innlegg! Må si jeg misunner dere som bor i nærheten!

    SvarSlett
  16. Så flott å lese innlegget ditt fra Hagemessen. Vi var der for første gang i år, og storkoste oss. Virkelig mye flott, men så ser jeg at vi antagelig har gått glipp av noe også. Søsteren din traff vi imidlertid, og fikk kjøpt boka hennes. Gleder meg til å lese den. Av det lille jeg har lest så langt så ser det ut til at hun skriver på en måte som gjør at man virkelig koser seg med boka. Ha ei fin uke. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  17. Takk for kommentarer, til dere siste! Så stas med litt trafikk igjen, kommer snart litt fra balkongen for nå begynner det endelig å skje saker og ting.

    SvarSlett
  18. Hei Bille. Så artig å lese blogginlegget fra Hagemessen. Jeg gikk glipp av det i år siden jeg ikke var i Norge da, men nå fikk jeg jo likevel en virtuell tur der. Jeg ser jo at bankkontoen er glad for at jeg ikke hadde mulighet å avlegge et besøk i år. Mye fristende! :-D
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett