mandag 4. juli 2011

Ovenfra og ned

Jeg venter fremdeles på at tidenes blomsterflor skal innta Skyggebalkongen. Det meste her har jeg sådd selv, og da får jeg et litt annet forhold til plantene enn om alt var kjøpt på hagesenteret. Så lenge plantene ser ut til å trives, får jeg finne meg i at det tar lengre tid å få blomstring, og beskjedne lysforhold hjelper jo ikke stort. Så, hver dag titter jeg spent ned i plantenes allerhelligste, er det knopper på gang?

Villpoppelrose (Lavatera) er en staude, men siden jeg sådde den i høst og overvintret den kjølig, har jeg håpet på blomstring allerede i år. Og jammen er den nå i gang med å sette knopper! Blomstene blir lys-lys rosa, men sist jeg hadde den på balkongen blomstret den ustoppelig helt til frosten kom, og da er det lett å se forbi manglende fargeprakt. Hver plante setter mange blomster, og jeg har hele TO planter i år :-)  Har tidligere skrevet om den under favoritter.

Rådhusvillvinen (Parthenocissus) kommer nok ikke til å blomstre i år, men det er heller ikke meningen. Dens oppgave er å lage et frodig og grønt bakteppe. Jeg tok med bilde av den ovenfra og ned mest på gøy, her er det jo støttepinnene som får mest oppmerksomhet. Veksten foregår ved utløperstenglene som fester seg til teglsteinsveggen og siden skal klatre rundt omkring. Nå er det riktignok bare et par av utløperne som har sugd seg fast ennå, men flere er i farta, og selv om det går litt sakte skal det nok bli bra til slutt!

Flittiglise (Impatiens) sådde jeg på kjøkkenbenken i vår. Har to ulike sorter, en av hver er plantet ut, og en av hver står fortsatt inne - kanskje som reserve. De inne blomstrer ganske bra nå, mens de på balkongen har satt endel knopper men nøler litt. En blomst åpnet seg i pinsen, men så stoppet det opp. Som bildet viser er det heldigvis mye på gang, så da spørs det bare om den vil godta litt tørke når jeg tar meg en tur til feriehagen dann og vann i løpet av sommeren.

Prydtobakken (Nicotiana) er siste plante ut. Men den ruver desidert mest på Skyggebalkongen. Hadde jeg visst at bladverket skulle bli som digre kinakål hadde jeg nok tenkt meg om et par ganger. Men den er frodig og fin, og bidrar absolutt til at plantebordet er overfylt i år. Men blir det noen blomstring snart? Nope, kan ikke se noe nedi der, men når plantene er så store og veletablerte, burde det vel snart være på tide? Blomstene blir hvite, så heller ikke her blir det noen fargefest, men i skyggen kan jo hvitt bli riktig fint.

Jeg er sikkert ikke alene om å kikke ned i plantene på jakt etter knopper. Håper du har funnet litt mer å skryte av :-)

4 kommentarer:

  1. Hej på dig balkongodlare! Jag har en blogg ( svensk men det gör väl inget?) med minst två etiketter balkong och en massa annat trevligt som passar även för balkongägare. Välkommen!

    Anna Vattenkanna
    http://annavattenkannastradgard.blogspot.com/

    SvarSlett
  2. Det er endel av balkong eller verandalivets gleder å kikke etter knopper og følge med på veksten.
    Grønn glede er også en glede mens vi venter på blomstene!

    SvarSlett
  3. Vitt i skuggan blir ju supert, när blomsten kommer. Tycker nog jag också njuter mest av grönt på min terrasse, men sån är det väl med gräs.. Jo da, jag spanar efter knoppar jag också :)

    SvarSlett
  4. Hm, kanskje jeg forvekslet utolmoddighet med spenning :-) Nå har villpoppelrosene fått mye større knopper på bare en snau uke, det er håp! :-)

    Anna: Så bra! Jeg har lagt den fine bloggen din til balkong/terrasse bloglisten.

    SvarSlett