søndag 10. juli 2011

Hylleblomstsaft

Når Svarthyllen (Sambucus nigra) blomstrer for fullt, ja da er det sommer! Og så er det tid for å lage deilig  hylleblomstsaft!

Svarthyllbusken er grei sånn, du kan nemlig lage råsaft av blomstene nå, og hvis du lar en del blomster stå igjen, kan du i tillegg lage saft og annet av bærene utpå høsten. Fugler er også glade i svarthyllbær, så hvis du ikke liker å ta noen sjanser er det naturligvis nå du skal safte.

 Råsaft betyr at blomstene ikke skal kokes. Saften lager (nesten) seg selv i løpet av 7 dager. Ferdig produkt tynnes som vanlig saft og er en ypperlig sommerdrikk, men er også fantastisk god midtvinters. Den inneholder dessuten stoffer som motvirker forkjølelse.

Oppskrift:

90 buketter/skjermer svarthyllblomster
6 liter vann
4 kg sukker
100 gram sitronsyre
4 appelsiner (i båter)
4 sitroner (i båter)

Kutt appelsiner og sitroner i båter og bland båtene med blomsterbukettene.
Kok opp vann og sukker og hell det over blomstene.
Rør inn sitronsyre.
Sett i kjøleskap i 7 dager, fjern fruktbitene etter 2 dager. Vend på innholdet en gang hver dag, men ikke noe problem om du glemmer det en dag eller to.
Siles, porsjoneres (f.eks. på plastflasker), og fryses.

Det går fint å lage blandingen i nye plastbøtter, men sjekk hvordan plasseringen i kjøleskapet blir før du setter i gang.

Nedfrosset er saften holdbar i mer enn ett år, men så snart en porsjon er tint bør den ikke fryses igjen, og er best innen ca 1 uke. Det er lurt å fryse i litt ulike størrelser.

Saften er nokså søt, og jeg tenker at så mye sukker som konservering ikke er nødvendig når saften jo skal fryses. Jeg har tenkt å prøve å droppe 1 kg sukker og litt sitronsyre, og kanskje også droppe 1 liter vann for å gjøre oppbevaringen litt mindre plasskrevende. Sannsynligvis kan både styrke og søtsmak justeres når saften skal drikkes.

7 kommentarer:

  1. Takk for fin oppskrift. Den skal jeg prøve en gang, men enn så lenge har jeg ikke 90 buketter. Min 'Black Beauty' fryser ned hver vinter, så den blomstrer kun på de helt nederste greinene.

    SvarSlett
  2. Takk for den, det var flott! Nå blomstrer hyllen, her skal det bli saft!
    Hilsen Tone i Drømmeriet

    SvarSlett
  3. Hylleblomstsaft smaker riktig godt og er en deilig sommerdrikk. Tørkede hylleblomster er gode til te om vinteren når en er forkjølet.
    Duften av hyll gir et sterkt sommerminne...

    SvarSlett
    Svar
    1. så spennende med te av hylleblomst.her i danmark
      er det masse,masse hylleblomster.
      hvordan tørkes blomstene?

      Slett
  4. Så spennende!
    Jeg har tre svarthyll busker i hagen, men de er små enda. Det har bare vært noen få blomsterklaser i år som jeg har latt være på buskene. Nå er det anlegg til bittesmå bær :)

    Jeg holder på å lage mjødurtsaft, som skal siles og tappes om et par dager. Laget på samme måte som du gjør med svarthyll.
    Tar med meg oppskriften din jeg. Takk for den :)

    Fortsatt god søndag!

    SvarSlett
  5. Takk for oppskrift på råsaft av hyll. Har lenge hatt lyst til å prøve, men manglar blomar. Då eg var lita fekk eg hyllebærsaft av bestemor mi som medisin. Det verka, om det var bestemorkjærleik ell safta som hadde best effekt veit ikkje eg, men frisk att vart eg. Ha ei god balkongveke!

    SvarSlett
  6. Ja,hylleblomst saft har jeg hørt mye om men aldri smakt.Ønsker meg egetlig et tre...kanskje det blir et utpå høsten...God sommer på balkongen:)

    SvarSlett