fredag 1. juli 2011

Sen natt på grå balkong

Sommeren er selvsagt fin for alle sine frodige vekster, lyset og varmen. Men jeg synes også at sommernatten er verdt å vente på :-)  De fleste ser vel nå for seg en mild midtsommernatt i en frodig hage, eller på ennå solvarme svaberg ved sjøen. Men jeg slår herved et slag for bynatten!

Jeg er en av dem som gjerne sitter oppe utover natten og passer på hovedstaden etter at naboene har lagt seg. De første timene etter at byen har gått til ro er nydelige, trafikken stilner, lysene i bygårdene slukkes. Her og der er det enda et nattmenneske som har lyset på litt til. En stemme høres lenger nede i gaten - enkelte lyder bærer langt når resten av byen er stille som en mus. Så blir alt stille, helt til en taxi farer forbi.

Klokken er snart 2. På balkongen er det meste grått. Nå er jo ikke overgangen fra grønt til grått så stor. Et telys på balkongbordet, og bare litt øl igjen i en boks. Den store duftskjærsminen som vokser like nedenfor sender nå og da opp et hint av sin behagelige duft - riktignok ikke like intenst som tidligere på kvelden. Det er litt kjølig å sitte her, men bare litt til. Det slår meg at akkurat nå har balkongen min nesten samme lysforhold som alle andre balkonger.

Det er for sent å starte med prosjekter som skulle vært gjort i går. Det er for sent å ringe til noen. Det er for tidlig å legge seg. Det er timen midt imellom - perfekt for å finne roen her på skyggebalkongen :-)

14 kommentarer:

  1. Så nydelig du beskriver nattetimene på en koselig balkong i byen! Flott stemning. Alt har helt klart sin egen sjarm, og du er jo så heldig å kunne nyte både bylivet og livet på landet!
    En kan jo ikke legge seg da!

    SvarSlett
  2. Flott beskrivelse! Jeg er sjelden oppe så sent, men natten har en egen sjarm ja.

    SvarSlett
  3. Mmmmmm, drømmer meg bort her jeg sitter :)

    SvarSlett
  4. Flott beskrivelse av gleden ved balkong ikke bare om dagen men også når natten kommer.
    Her er det for kaldt om natten foreløpig...

    Ønsker deg en fin balkonghelg!

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelige kommentarer :-) Kjekt at mange liker sommernatten.

    SvarSlett
  6. Eg melder meg på med dei som sa at dette var ei flott skildring av ei sein nattestund på balkongen. Det er så viktig å ta vare på slike stunder, dei kjem ikkje att.

    SvarSlett
  7. Høres deilig ut ;D,håper enno på sommervarme her slik at vi kan nyte sene kvelder :)
    Legger meg til.
    Ha ei fin helg.

    SvarSlett
  8. Nydelig beskrivelse av en sommernatt på balkongen!!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  9. Heisan ! Kom akkurat inn frå bålplassen. Min mann og eg har sutte der og kjent på akkurat det samme som du. Roen som senker seg, mørket som siger på... Det er godt å vera i natta. Synest du beskeiv det veldig godt !! Ein skal ikkje sova bort sumarnatta......

    SvarSlett
  10. Fint sagt. Og jeg er enig med deg, sommernatten er vidunderlig. Her hvor jeg bor så blir det helt stille, og fuglesang og vindbrus kommer klart frem der hvor det ellers er litt prat og en bilsus og hundegam og gressklippere.
    Nydelig :)

    SvarSlett
  11. Mmmm. I går kveld satt vi nesten 30 etasjer over deg, i en stille hotellbar og så sommernatta senke seg over nye. Her på "landet" venter vi på flaggermusenes brå flyoppvisning i de myke sommernettene.

    SvarSlett
  12. Hei og hallo til dere siste også :-) Og velkommen som følger til Wenche og Anne.

    Flaggermus, nå kom jeg på at det faktisk hender det flyr flaggermus langs gaten utenfor balkongen. Men har ikke sett dem i år. Jeg må nok tilbringe mange flere sene kveldstimer der ute :-)

    SvarSlett
  13. Vakkert sagt,Bille!
    Og jeg tror du ikke er alene...mange av oss liker disse timene..i byen eller på landet...herlige sommertider:)

    SvarSlett