fredag 25. mars 2011

Hestemynte

En av mine absolutte favoritter er Hestemynte (Monarda didyma).

Denne artige stauden har jeg hatt glede av både i feriehagen og her på skyggebalkongen. Den er lettstelt og villig, bladverket frodig og friskt grønt, og de rosarøde blomstene vokser i to etasjer, dermed kalles den også for Etasjeblomst. Jeg synes blomstene minner om morfars gamle barberkost, kanskje med unntak av fargen... Blomstringen skjer i august, men kan godt starte i juli og fortsette et godt stykke inn i september.

I botanisk hage (Oslo) finnes en flott gruppe Hestemynte.
Det er vel ingen overraskelse at en mynte er i stand til å breie seg nokså raskt. I feriehagen plantet jeg to planter, året etter var det en liten tue. Jeg er litt spent på hvor stor tuen blir i år, men siden den er henvist til et voksested mellom plen på den en siden og duk på den andre siden, tror jeg nok at spredningen lar seg kontrollere. Selv om den er villig har jeg inntrykk av at den er grei å begrense i motsetning til de myntene som helst bør plantes i en nedgravd sementring.
Disse tøffe barberkostene vokser i feriehagen.

Den foretrekker sol og sandblandet jord og ikke for tørt, men trives også helt greit i vanlig hagejord. Den er aller vakrest når den får nok plass til å danne en gruppe. Planten kan bli nesten meteren høy og er rettopp-voksende, derfor bør diameteren på en sånn gruppe være romslig for at den skal komme skikkelig til sin rett. I feriehagen har jeg lyst til å fjerne endel av den nevnte duken for at Hestemynten skal få breie seg litt mer. Men vi får se.

Jeg har aldri prøvd å så Hestemynte, til det er det for enkelt å ta avleggere. Det finnes frø til mange ulike sorter på nettet. Selv synes jeg den relativt rene arten er vakrest, men heldigvis har hageeiere ulike meninger om det.

På skyggebalkongen ble blomstringen litt beskjeden.
Som nevnt har jeg også hatt god erfaring med Hestemynte i krukke her på skyggebalkongen. Det overrasket meg litt at bladverket ble veldig fint og tett, den strakk seg ikke etter lyset, og den blomstret om enn ikke overdådig. Plutselig kollapset den og eventyret var over mens det ennå bare var sensommer, men dette skjedde flere planter på balkongen og omtrent samtidig med at jeg var bortreist på et par ukers ferie. Den kan rett og slett ha savnet meg litt...

Siden jeg ikke lyktes med å overvintre den i krukke på balkongen, er det like greit å starte på nytt hver sesong. Planen for i år er å ta med noen avleggere fra feriehagen, plante dem i skyggebalkongkrukke og se om den orker å blomstre. Lykkes det så har jeg jo tilgang på nydelig balkongvegetasjon i all framtid :-)

Som mange andre mynter, kan også Hestemynte brukes til bl.a. krydder og te, men det har jeg ikke forsøkt ennå.

Har du erfaringer med denne?

21 kommentarer:

  1. Ingen erfaring - men jeg har veldig lyst på planten i hagen! Fine bilder! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ble inspirert - og har hatt hestemynte siden. Måtte bare stikke innom for å si det - og ønske god sommer videre! Med eller uten hestemynte (som for øvrig trives ganske godt i skyggen hos meg)

      Slett
  2. Enig - hestemynte er en flott plante, riktig et blikkfang med blomst i to etasjer! Har den to plasser i hagen og den ser ut til å trives godt.
    God helg!

    SvarSlett
  3. Jeg har hestemynte i rødt og lilla. De har etterhvert blitt til store tuer som jeg har delt og plantet andre plasser i hagen.
    En flott staude som blomstrer lenge.
    Jeg har bilder av den i staudebloggen min. Om du vil ta en titt går du bare inn på brukerprofilen min - bloggen mine stauder - og klikk på etiketten monarda.

    SvarSlett
    Svar
    1. gleder meg stort over hestemynten min...har rød, lilla hvit

      Slett
    2. Jeg har hestemynte, den er blitt stor og klar for deling. Jeg startet med å plante den på sydsiden av huset, men der trivdes den ikke så godt så jeg flyttet den og nå får hestemynten øst/vestlyset og det trives den med. Kan jeg dele den nå i august eller bør det gjøres på våren?

      Slett
  4. Härlig. När jag först såg den för några år sen var det förälskelse. Hos mig är det inte allt för mycket sol men den trivs ändå, samman med andra i lila och rosa. Det ända jag märkt är att den inte gillar att bli delt upp i för små bitar utan hellre få stå ifred och bli kraftig innan jag delar den. Men det är hos mig da.

    SvarSlett
  5. Flott og grundig presentasjon av hestemynte med vakre bilder til.
    Jeg har hatt hestemynte i kolonihagen og kanskje er den der ennå - det må sjekkes til sommeren.
    Hyggelig med andre med balkong/verandahage, så jeg følger med...

    SvarSlett
  6. Så hyggelig at dere deler min begeistring, og at Mia til og med forelsket seg engang :-) Fin farge på din sort, New Dawn, liker den, det er helst de "rare" nye variantene jeg ikke synes så godt om, men er litt urettferdig nå siden jeg jo bare har sett dem på bilder hos bl.a. impecta.se - de er sikkert flotte som utfylling/avtoning, mens jeg liker Hetemynten ikke minst som et lettstelt *blikkfang* - grei kombinasjon for meg :-) God helg!

    SvarSlett
  7. Ang. Tiarellan så är den ju helt ny hos mig. Bladen är små, nästan runda med fina färger men bilder jag sett på nätet visar mer blad som (ursäkta) mariujanablad, djupflikiga alltså. Det stod ett ställe att den växer till sig till ca 40 cm i bredd, ingen stor spridning alltså, men bra som kantplanta i skuggrabatter.. Vi får väl se då, nästa sommar..

    SvarSlett
  8. Jeg liker også den samme hestemynten som du har. Sådde den for første gang i fjor sommer, og er spent på hvordan den "tuer" seg i år. Nydelig farge og fasong! Ha en fortsatt god helg!

    SvarSlett
  9. Den er bare nydelig. Det er så fint å ha slike stauder som vokser i tuer! Det er bare fint om den breier seg litt =) Jeg har ikke Monarda selv, men det spørst om ikke jeg må ha?
    Håper du lykkes med stilkinger fra feriehagen,og at de blomstrer!

    SvarSlett
  10. Utrolig flott blomst og nydelig farge.
    Pynter nok fint opp i hagen.
    Kanskje jeg skulle prøve å få tak i slike.
    Vokser de fort?
    Er litt utolmodig av meg.
    Koselig blogg du har.
    Skal blli morro å følge deg vidre.
    Ha en superhelg

    SvarSlett
  11. Flott plante! Takk for tipset:) Den er notert på ønskelisten;) Det er kjekt med noen planter som breier seg litt i hagen:) Ha en flott søndag! Cathrine:)

    SvarSlett
  12. En fantastisk plante og lettstelt.
    Min er skarp rosa (den ses i sidebildene på bloggen)og blomstrer til senhøstes.
    Tror jeg skal ha flere farger av den...siden den blomstrer så lenge.

    SvarSlett
  13. Hestemynte står nå på min innkjøpsliste, alle villige stauder med livskraft er velkomne hos meg. Rart med det å reise bort. Har opplevd det samme, merkelig.

    SvarSlett
  14. Hei Bille!
    Den fikk jeg lyst å prøve i min feriehage også! Tror jeg må begynne å se meg om etter steder som selger denne! :-D
    Takk for alltid like gode og interressante innlegg!
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  15. Så artig at mange liker Hestemynte! Gleder meg stort til å se den igjen i feriehagen. Og nå må jeg bla litt i fotoarkivet mitt og pønske ut hvilken plante som blir neste favoritt her på bloggen :-)

    SvarSlett
  16. Forresten, noen spurte om den vokser raskt, og det gjør den. Det er en sånn plante som passer fint for utålmodige ;-)

    SvarSlett
  17. Blomstene gjør seg i salater, sammen med blomst av agurkurt og ringblomstkronblader. Og teen lagd på ferske blader synes jeg huske var god, den gang jeg prøvde.. :-)

    SvarSlett
  18. Hei, snubla inn her nå mens jeg satt og lette etter et blogginnlegg fra noen hvor en kunne se masse ulike slag av hestemynten, og så fikk jeg lyst til å komme med et forslag til deg. Dersom du deler året før til en passe størrelse og setter for seg selv, så vil den jo straks tåle å flyttes til våren bedre enn om den er nylig fradelt, så du kan få fine planter på balkongen. Om det er nødvendig da, å styre, kanskje den ble fin sånn helt uten styr?

    SvarSlett