lørdag 3. mai 2014

Vår i feriehagen (2)

Litt forsinket kommer siste del av påskebilder fra feriehagen. Det begynner allerede å bli litt lenge siden, kanskje ikke i antall dager, men det har skjedd mye i hagene etter påske.

Første del av oppsummeringen kan du lese her.

Egentlig er det litt overveldende å komme til feriehagen for første gang etter at dagslyset er tilbake etter vinteren. Sesongstart betyr at mye skal ordnes, og siden jeg jo er innom feriehagen et begrenset antall dager, kan det bli mange oppgaver på kort tid, særlig hvis det er møkkavær. Men, i år var værgudene utrolig hjelpsomme, det meste kunne gjøres hvor som helst og når som helst!


Krukker med innhold overvintrer både i råkjelleren og på kjøkkenbenken hvor det nok er noen grader varmere enn i kjelleren. Pelargonium og Afrikanske liljer tør jeg ikke å sette i kjelleren. En spansk margeritt fikk også overvintre i kjøkkenet, men greide seg dårlig åkke som.

I kjelleren hadde krukken med orientalske liljer satt lange skudd allerede! Det skjedde i fjor også, men i år var det mange flere skudd. Spennende å skille løk fra hverandre, enkelte røtter var halvmeteren lange, og det er fort gjort å brekke av et skudd. Jeg pottet dem opp igjen i 3-4 krukker. Og bare ett skudd brakk, så det var vel nokså vellykket.


Ute i bedet var småliljene i full gang. Jeg laget nye liljer fra liljeskjell for 2 år siden, og først høsten 2013 fikk jeg flyttet dem fra småpottene og ut i et bed. Hulter til bulter, merkingen var uansett gått litt i surr siden det var mange småpotter som har blitt flyttet rundt hele fjorårsesongen. Dette får være et midlertidig liljebed, så tåler de nok å bli flyttet igjen når jeg har sett hvordan blomstringen blir.


Den eneste Kubjellen (Pulsatilla vulgaris) i feriehagen stod ferdig pyntet da jeg ankom. Sådd fra frø for flere år siden, og blomstret for første gang i fjor med 3 blomster. I år blir det mange flere! Jeg tok nemlig frø av denne i fjor, sådde på kjøkkenet i byen, og spirene ble tatt med til feriehagen og faktisk plantet ut nå i påsken. Raskt ekspedert, m.a.o.


Alltid spennende å sjekke planter som ble anskaffet på sensommeren året før. Alle de 3 blå valmuesøstrene (Meconopsis baileyi) hadde laget solide bladrosetter, og i løpet av påsken vokste blomsterstengelen fra dag til dag. Selvsagt måtte jeg innom med nysgjerrige fingre :) Jeg går nok glipp av blomstringen, dessuten må jeg regne med at blomstringen er kortvarig om det blåser. Men kanskje naboen rekker å glede seg over de blå.


En annen blåblomstrende søster fra i fjor er Forglemmegeisøster 'Silver Heart' (Brunnera macrophylla). Bladverket var mye mindre enn jeg husket, men den blomstret rikelig, og ser ut til å trives helt fint. Regner med at bladverket blir større utover i sesongen.


Først trodde jeg at min lille Lavendel (Lavandula angustifolia) hadde strøket med, den så jo helt død ut. Litt rart ville det vært siden vinteren var så mild, og den jo greide seg gjennom den tøffe vinteren for ett år siden. Gleden er alltid stor når man oppdager det ene skuddet som vitner om liv. Jeg pleier å klippe den ned til ca 15 cm, men drøyer det nok til neste besøk.


En ny venn i hagen har jeg også fått! Rødstrupe er ikke akkurat uvanlig i området, men jeg har ikke sett den i min hage tidligere. Ihvertfall ikke daglig, og definitivt ikke et par som rett som det var fløy bor til hverandre for liksomå gi et kjapt kyss på kinnet. Jeg har lest at de hekker nærmest på bakken, og nå må jeg nok passe ekstra godt på hvis noe kratt skal røskes vekk i mai.


Fra de søte er ikke veien lang til de som er mindre søte. Enkefru Skremme, dragefiguren som ankom feriehagen ifjor, har overvintret inne, men fikk åpne sesongen sin. Håper hun ikke skremmer vannet av rødstrupeparet. Fjorårets Helene Harefrøken var ihvertfall ikke redd for drager...


Jeg må plante flere busker i årene framover, for å skape litt le for vinden. Jeg beskar Klokkebusken (Weigela), og satte likegodt noen stiklinger. Jeg tror den er lett å få til, og jeg tror den tåler litt vind, det gjør ikke noe om den vindutsatte siden blir stygg så lenge den har blader og blomster på resten. Verdt forsøket er det jo uansett - og helt gratis.


Påsken er tid for å så sommerblomster. I år ble det jo litt senere enn vanlig, så jeg begrenset meg litt da jeg satte i gang på min andre dag i feriehuset. Og jammen var det enkelte sorter som fikk det travelt! Disse Solsikkene ('Teddy') kunne jeg prikle før jeg vendte nesen tilbake til byen og Skyggebalkongen! Solsikkefrø som jeg høstet inn fra hagen spirte imidlertid ikke, kanskje så fylte blomster gjør bestøving litt trøblete?


Selv om det er stas å kunne grave og romstere litt i bed og krukker igjen, er det også deilig å sette seg ned med en kaffekopp! Særlig de dagene hvor arbeidsinnsatsen har vært stor, og samvittigheten er på topp. Selv om det noen dager var temperaturer helt opp mot 20 grader, var det ikke så fristende å ta med kaffe ut for morgeninspeksjoner. Det får jeg spare til sommeren, ingenting er som å rusle rundt i hagen med dagens første kaffekopp i neven - og plutselig så er vi jo der :)

Det blir det mer om Skyggebalkongen framover, jeg er nemlig allerede i gang med utplanting!

Ha en nydelig helg!

7 kommentarer:

  1. Det passet fint at Pulsatillaen blomstret når du var I hagen. Jeg venter på blomstring på mine frøsådde planter. Det blir ikke I år, men kanskje neste år.
    Flott bladverk på 'Silver Heart'! Jeg har ikke fått Brunnera til å overleve lenge hos meg, prøver nok igjen.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  2. Det var full vår-stemning i feriehagen ser jeg, så mye fint som er på gang.
    Så det går greit å ta stiklinger av klokkebusk, det er ett nyttig tips.
    Jeg klippet min lavendel ganske mye i dag, den så ut som en kvisthaug etter vinteren.
    Jeg likte også godt bladverket på Silver Heart, ha en fin helg fra Marit.

    SvarSlett
  3. Skjønner at du har hatt en deilig hagepåske og mange gode gjensyn. :)

    SvarSlett
  4. Skikkelig i siget nå skjønner jeg. Men det er jo veldig kost også å være ute og nyte alle nye skudd rundtomkring i hagen :)

    SvarSlett
  5. Hei! Det må være utrolig spennende å komme tilbake til hagen etter mange uker. Å finne ut hva som har klart seg gjennom vinteren. Det ser ut til at du kan være mer enn fornøyd. Morsomt å se. God kveld! Anne

    SvarSlett
  6. http://bergensbalkong.blogspot.no/
    Ok? Takk evt. frå initiativtakar til Bergens beste balkong

    SvarSlett
  7. Ser du har hatt en aktiv og fin påske i hagen :) Så herlig når det skjer så mye i hagen! Fine tider :) Lekkert bladverk på forglemmeiei søsteren du har! Den kom plutselig på ønskelisten min :) Hos oss har det vært så travle tider at hageblogg har måttet settes på hold og rapport fra vår påske er fremdeles ikke publisert,,,, jaja, slik er det :) Tiden nytes og det er det viktigste :)

    SvarSlett