fredag 16. mai 2014

Kontoret i rødt, hvitt og blått!

Vel, kanskje mest rosa, da, men likevel - det blomstrer i kontorvinduet! Og grunnen til utropstegnet er at det faktisk er en av kontorgeorginene (Dahlia contorus) som i år slo seg løs tidligere enn noen gang! Den gamle rekorden var rundt 25. mai.


Bildene er tatt for et par dager siden, og da var det vel allerede et par dager siden den første knoppen åpnet seg. Men ikke nok med det - før påske måtte jeg faktisk toppe kontorgeorginene fordi jeg jo skulle reise bort i ca ti dager og to av dem stod med store blomsterknopper - i første del av april! Det ble jo ikke noe av de knoppene, men nå har altså plantene allerede rukket å bygge nye knopper, og startet showet for fullt :)


Og jeg sitter villig på kontorstolen og applauderer, for det er et forrykende show, synes jeg. :)  Det er alltid mest stas med årets første, så klart!


Også stiklingene av den to år gamle Blodbegeren (Rhodochiton atrosanguineum) har kommet godt i vekst nå. Det er et par knopper på gang, men jeg vet jo at de ivrigste av dere hadde blodbegerblomstring for mange uker siden. Så jeg skal ikke skryte av denne, bare klappe litt forsiktig :)

Har du ikke blomstrende sesong i kontorvinduet ditt ennå? Ikke fortvil, det er jo ennå lenge til sommeren...

Ønsker alle en flott 17. mai! Om ikke i rosa, hvitt og blått.

7 kommentarer:

  1. Det var tidlig blomstring, riktig søt blomst også!
    Ha en fin 17. mai!

    SvarSlett
  2. Ååå så fin blomst og så tidlig jeg må skaffe meg ett kontor he he.

    Jeg har også overvintret blodbeger men jeg har satt de ut så her her det bare blader ennå.

    Så artig med tidlig blomstring Bille, kos deg på kontoret men ha en fin helg og 17 mai først.

    Maritklem.

    SvarSlett
  3. Hei Bille! For en glede med kontorgeorginer Dahlia Contorus :)) vakker er den, og skjønner godt du koser deg med den!

    Så morro med knopper på Blodbeger! Jeg sådde mine i desember, og først nå begynner knoppene å titte frem. Jeg har knepet og knepet, og da forsinkes jo blomstringen. Belønningen er blomstring i søkk og kav!! Gleeeder meg!

    Jeg har ikke glemt utfordringen fra deg! Innlegget kommer, men jeg trenger bittelitt tid på meg. Så mange hagegleder på gang her i tillegg til alt annet som skjer. Men det kommer, det kommer :))

    Ønsker deg en fin fin 17.mai! Ha det godt så lenge! Tone :)

    SvarSlett
  4. Hihi. De kontorgeorgiene dine er helt fantastiske!
    Gratulerer med dagen :-)

    SvarSlett
  5. Det er synd jeg ikke har vinduskarm å sette blomster på på kontoret. Skulle gjerne ha hatt en slik fin dahlia der :)

    SvarSlett
  6. Jeg er veldig glad for at planter trives bra i kontorvinduet. Kjekt med litt sesong der også, og ikke bare mye eller lite dagslys utenfor vinduet :)

    SvarSlett
  7. Det er bare så god ide dette med kontorgeorginer.
    Håper nasjonaldagen var fin.
    God dag på kontoret!

    SvarSlett