søndag 25. mai 2014

Glimt fra feriehagen

Jeg er en snartur i feriehagen, her er det allerede et villniss av ugress og gjengrodde bed, og dessuten er det nokså gode skudd på de fleste Dahliaknollene som har ligget i kjelleren helt til nå. Det er bare mai, men i hagen ser det ut som juni.


Akeleiene ser ut til å ha sin storhetstid akkurat nå. Denne, og mange flere, er av frø tatt av en Klematisakeleie som ble sådd i fjor. Morplanten er omtrent samme farge som denne, men avkommet varierer i farge, men er alle høyere enn sin mor. Hmmm.


Inne i vinduskarmene var det grønt for det meste. Jeg synes nok at en del safe frø hadde spirt dårligere enn normalt, men det skyldes sikkert at det har vært kaldere inne i feriehuset enn normalt. De på bildet over ble priklet i påsken, og blodbegerne i bakgrunnen ble sådd i byen og ble med over fjellet i april. Undervanningsbrett + nabo er en uslåelig kombinasjon :)


I balkongkassen er frøplanter av selvsådd Atlasblomst i full fart. Jeg bør vel spandere ny jord, eller skal jeg bare gjødsle litt tro, plantene er jo kommet så langt...


En yndig Geranium 'Espresso' med mørkt bladverk og sart rosa blomster er på sitt fineste nå. Vet ikke om den blomstrer hele sommeren, dette er en av fjorårets nyanskaffelser. Skikkelig fin :)


Hovedbedet er i år fylt med revebjeller og Hanekam (mulig andre kaller den for Jonsokblomst? Men det er jo bare mai...). I alle fall, det blomstrer nydelig, men fortrenger såklart mye rundt seg. Jeg har fjernet en del, og fjerner resten etter blomstring.


I fjor fikk jeg mine første blå valmuesøstre. Den ene hadde startet blomstringen, men selvsagt hadde en larve spist over stengelen, sånn at sesongen ble kort for denne. Jeg fikk ihvertfall se fargen. Og det er to planter til med knopp, men de rekker jeg nok ikke å se i blomst. Det får være årets bonus til naboen :)


Flere Geraniumer blomstrer fint nå, mens andre sorter ikke har startet ennå. Tror dette er 'Melinda' men må sjekke når jeg er tilbake i byen. (Jepp, det er nok 'Melinda').


Løvetann er det flusst av, og i går tok jeg runden og plukket alle frøhoder. I dag er det selvsagt kommet mange nye, så jeg tror ikke jeg vinner kampe mot løvetannfrøplanter i år heller. Men det er jo lov å prøve...


De gamle Orientvalmuene starter blomstringen nå. Denne var nok blant årets første...


Og så - Georginebedet. Det måtte utvides litt i år igjen, og "heldigvis" var det 2-3 knoller som ikke ser ut til å være spiredyktge. Så etter ay dette bedet var fylt, måtte jeg spa opp en ny stripe annetsted i hagen for å få ned 7-8 flere, og de aller siste skal plantes i morgen. I tillegg har jeg priklet 5-6 villgeorginer, som jeg er spent på hvordan blir. Jeg tror jeg har mange nok nå, men kan knapt vente til jeg kan høste frø i oktober... :)

Det kan nok bli flere glimt fra feriehagen, om ikke annet så for at jeg kan holde en viss oversikt på hvordan slutten av mai 2014 fortonet seg i ferieland.

Nyt uken!

8 kommentarer:

  1. Heisan. Høyrest ut som ein travel tur til feriehagen. Den geraniumen med lyst bladverk der oppe....nam nam heilt nydleg. Den kunne eg tenkt meg ja. Sånne løvetenner har eg og.... men verst akkurat no er vass-arv. Kjemper ein ugras kamp her og !! takk for titten !!

    SvarSlett
  2. Klematis akeleier er mine favoritter av akeleier. Sådde en del i vinter med heller dårlig resultat, men jeg prøver igjen! Lys rosa geranium, mørkt bladverk = lekkert! Nydelig Meconopsis!! Jeg er svak for søstrene i alle variasjoner! Er i drivhuset hver dag for å sjekke baby meconopsisene mine. God driv i feriehagen din,,, og ja tenk! Vi er bare i mai! Lykke! Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  3. Det er like spennende hvergang du kommer dit tenker jeg. Hva har skjedd og hvilke overraskelser venter. Lekker valmuesøster. Jeg kjøpte frø av fire ulike sorter på CFS - så kanskje kan jeg med tid og stunder nyte de lekre søstrene, :) Det blir nok et smashing georgine bed eller fler hos deg også.
    Jeg tok deg forresten på ordet og dro til Botanisk have i dag. Der fikk jeg med meg hjem litt av hvert

    SvarSlett
  4. Det ser ut til at plantene klarer seg bra alene i feriehagen :) Akeleien var fin! Orientvalmuen også. Tenker det er spennende å komme til hagen å se hva som har skjedd siden forrige gang.

    SvarSlett
  5. Det er virkelig spurt i hagen om dagen. Tulipaner er i ferd med å takk for seg her når og nye ting er i gang, mye tidligere enn andre år. Den lys lilla geraniumen med mørkt blad er virkelig fin altså. Har du fullt navn på den? Synes det skjer utrolig mye hver dag nå, tenk på deg som sikkert ikke er på hytta annet enn i helger og kanskje ikke hver helg heller...;)

    SvarSlett
  6. Ja, denne våren er det meste tidlig. Og det høres jo ut til å være fellesnevner for flere av oss. Artig med juni i mai, men får litt følelsen av at det normaliserer seg nå. I feriehagen har det vært bare 12-13 grader de siste dagene, så da bremser det litt opp. Og godt er det, sånn at hagen ikke sløser bort alt av pollen før insektene er klare :)

    Den Geraniumen med mørkt bladverk heter Geranium 'Espresso'. Har notert at jeg kjøpte den hos Plantasjen i fjor.

    SvarSlett
  7. Puhh, travle dager, og herlige dager :)

    SvarSlett
  8. Geranium 'Espresso'... herved notert på ønskelisten min...
    Så deilig og frodig det er i hagen din allerede. Det skal bli spennende og se fortsettelsen, når sesongen starter så tidlig. Selv så håper jeg det betyr at jeg skal få oppleve blomstring til høsten som ellers ofte blir tatt av frosten før den begynner...
    Gleder meg til å se georginebedene dine i full blomst :)
    Ha en deilig dag!

    SvarSlett