mandag 12. mai 2014

Status for balkongløk

I høst plantet jeg løk i tre krukker som ble satt ut på balkongen. Jeg har vannet forsiktig i milde perioder, men ellers ikke gjort så mye med dem. Det er jo grenser for hvor spennende en krukke med jord kan være, når nesten ingenting titter opp...


Triste greier, og jeg husker plutselig hvorfor jeg ikke har prøvd løk på balkongen på flere år. Nå angrer jeg litt på at jeg ikke heller drev fram liljeløkene inne i vinduskarmen, kanskje det kunne gått bedre. Nå må jeg vente et helt år før jeg ev. får svar på det.


Og her ser du det stakkarslige beviset for at det står til liv. Et langt løkgress som til alt overmål har lagt seg ned (rettet opp en smule før fortografering).

Krukken i bakgrunnen er kjempeløken, Hakelilje (Crinum), som har tilbragt vinteren i boden. Jeg har blogget om den tidligere. Den vokste litt etter at den ble flyttet opp i kjøkkenvinduet, men etter at den kom ut på Skyggebalkongen stoppet veksten helt opp. Det var nylig noen sure netter her, men tror den skal tåle det.

Vel, nå vil jeg ha noe grønt her ute, så første gruppe av Petuniaer flytter straks ut. Det blir mildere vær framover, og snart passerer vi jo midten av mai. Det er på tide å late som om det er sommer og sol også her i skyggen ;).

10 kommentarer:

  1. Kjedelig med løk som ikke vil spire. Jeg har heller ikke fått opp liljeløk, men småløk som krokus går bedre.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Ja det var stusseleg du, men eg tenkjer det snart vert frodigare!

    SvarSlett
  3. Nei, det går ikke alltid etter planen, men da må man bare prøve noe annet i stedet - og det blir 100 ganger bedre :)

    SvarSlett
  4. Det er ikke alt som lykkes like bra. Løker i potter kan være litt lunefulle. Du får sette din lit til petuniaene.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  5. Ikke så morro når man ikke lykkes, men det skjer fra tid til annen. Da er det ikke annet å gjøre enn å stille inn fokus på det man har lykkes med og glede seg over det. Lykken er at det kommer en ny mulighet allerede til neste vår, da med noen erfaringer rikere :) Ha det fint så lenge! Hilsen fra Tone

    SvarSlett
  6. Hei! De første petuniane har flytta ut. De henger under tak og det tar vi sjansen på. På Skyggebalkongen blir det lite trolig frost nå.
    Man titter og titter i krukkene om noe dukker opp, særlig i noen av frøpottene som jeg satt ut i vinter. Det kommer INGENTING! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er også Petunia plantet ut nå. De er ikke akkurat pingleplanter, men siden mine var kommet i blomst, tenkte jeg at de var litt sartere enn e kanskje er - selv med blomst.

      Slett
  7. kjipt, men slett ikke uvanlig. På den gode siden - da kan du jo med god samvittighet skaffe noe annet til det lille bordet med blomstret duk!

    SvarSlett
  8. Heisan. Så enkelt det hadde vore om desse løkane kunne gjera som me vil...hehe. Ser ut til at du må inn med andre planter for å få det grønt ja !! Og det tenker eg du ordner greitt. ha det godt.

    SvarSlett
  9. Takk for oppmuntringer :) Jo, det blir nok til å plante noe annet i krukkene. Jorden er jo "ubrukt" og de står under tak, så jeg trenger ikke engang å bytte jord. Så da kan løkene bare bli liggende, så får jeg meg kanskje en liten overraskelse sånn i august-september :)

    SvarSlett