fredag 23. mai 2014

Balkongkavalkade

Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det grønne livet har utviklet seg på Skyggebalkongen de siste årene. Så jeg rotet i arkivet, og her presenterer jeg en kavalkade som dekker årene fra 2009 og fram til årets utplanting for et par dager siden.


 2009: Stillas foran balkongen gjorde at skygge ble til dyp skygge. Et nokså trist balkongår. Jeg trodde faktisk at det dreide seg om bare et par krukker for så pass mange år siden, men det var nok enda noen år tidligere. Årene går fort, akkurat som balkongsesongene ;) Men digitalt kamera hadde jeg tydeligvis ikke i 2009, knapt nok mobil med kamera...



2010: Jeg hadde stor tiltro til egne såevner, og balkongbordet var nokså lite trivelig til langt ut på sommeren. Hadde det enda spirt, så ville det jo vært supertrivelig. Men stauder funket ikke så godt på balkongen.




2011: Så hyggelig! Det så nok ikke sånn ut hele sesongen, men jeg noterer meg at litt ledig bordplass faktisk ser ok ut... I bakgrunnen skimtes Villvinen som jeg var helt sikker på at ville overvintre (det gjorde den nok ikke), og Prydtobakken sørget etter hvert for at det ble ekstremt mye grønt...



2012: Hm, jeg savner Bacopaen i veggamplen! Har glemt den i år, så tradisjonen er brudt. Første sesong med Blodbeger, og første år med hermetikkbokser på veggen...



2013: Det var året med Georgineprosjekt. Sukk. Kaos på balkongen, og ikke ledig bordplass for kaffekruset. Aldri mer! ;)


2014: Sesongen er jo nettopp startet. For et par dager siden flyttet de fleste plantene ut. Jeg saumfarte krukkene med løk, og konstaterte at det var liten grunn til ikke å plante noe annet. Tre villgeorginer er på plass, de er meterhøye pga for lite lys inne, men jeg har bundet dem opp, så får vi se hva som skjer. Jeg ser det for meg at ville planter trives bedre enn de fisefine kultiverte...

Oppfølging kommer etter hvert. Ha en super helg!

10 kommentarer:

  1. Hei Bille. Morsomt med slik kavalkade fra skyggebalkongen! :-)
    Det å kunne sammenligne bilder fra år til år gjør jo at vi har større mulighet til å lykkes med nåværende og fremtidige prosjekter. Jeg har det i alle fall med å glemme hvordan ting så ut for noen år siden. Det gjør jo ikke bilder, så da er det lettere for å videreutvikle tidligere års suksesser! :-)
    Ha en fortsatt fin dag
    stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stein! Ja, det er fort å glemme, jeg greier nok å holde sånn omtrent oversikt på balkongen, men i feriehagen har jeg gitt opp for lenge siden. Hver vår dukker det opp småplanter som jeg ikke husker hva er, og som må få stå litt til i tilfelle det er noe jeg plantet året før. Knipser bilder av bedene der også, men sjelden etter ssensommerens siste hasteplanting :)

      Slett
    2. Hei Bille. Jeg er journalist og jobber med en hagespalte denne sommeren. Vil gjerne komme i kontakt med deg. Min mailadresse: libuer@gmail.com

      Slett
  2. Ja morsomt med tilbakeblikk for å huske hvordan det har vært tidligere. Merker meg at duken din har fulgt deg trofast alle årene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, voksduken kommer nok til å følge megi noen år til. Er blitrt litt glad i den, faktisk :)

      Slett
  3. Så artig med tilbakeblikk, og det er jo en viss forskjell. Blir frodigere og frodigere ettersom åra går.
    Kos deg på balkongen din. klem Vivi

    SvarSlett
  4. Heisan. Kjekt å sjå. Nyttig med sånne dokumenterte tilbakeglimt. Hadde meg ein yut tilbake på gamlebloggen min å kikka. Ganske artig det og. Ha det godt.

    SvarSlett
  5. Hei! Svippet bare innom for å fortelle at de frøene jeg rik av deg i 2012?? Virkelig har gjort hagen frodig og flott. I år ser det ut som om akeleiene har gått på steroider, store, flotte med en masse blomster! Takk :) ( skal stå fikk, ikke rik, men nettbrette nekter å la meg rette det) god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så kjerkt å høre! Jeg er i feriehagen nå, og her også har akeleiene tatt helt av i år :)

      Slett
  6. Og takk til dere andre for kommentarer, også :)

    SvarSlett