lørdag 2. april 2011

Lettstelte balkongplanter

Finnes det planter for balkongkasser og krukker som er garantert å lykkes? Det gjør vel det, og jeg tenkte det kunne vært greit med en sånn oversikt, selv om jeg ikke har prøvd så mange sommerblomster selv. Om ikke et supert resultat kan garanteres, så skal det ihvertfall godt gjøres å mislykkes totalt.

De enkleste plantene er gjerne også de mest populære; de selges derfor "overalt". Fordi de produseres i stort antall er de rimeligere i innkjøp. Kjekt synes noen, kjedelig tenker andre. Jeg synes nok at det er litt morsommere med planter som ikke alle andre har, eller som jeg ikke er sikker på om jeg får til, men det går jo fint an å ha litt av begge deler.  Dessuten kommer det stadig nye og spennende fargevarianter av de mest brukte. Standardplantene er i alle fall gode å ha når det skal repareres, og det skal det jo på de fleste balkonger, spesielt etter en tørr og varm sommerferie.

Selv om de fleste balkonger og terrasser er syd- eller vestvendte, varierer vekstforholdene mye, så egne vurderinger er alltid viktig for plantevalget. Standardplantene kan trives under ulike forhold, men blir bare mindre frodige når forholdene ikke er topp. Med mindre du har tenkt å vinne årets balkongkonkurranse går det ofte greit å tøye grensene litt. Det du lykkes best med kan bli en fast basis for kommende sesonger.

Mange av de nyere sortene må du så selv fra frø, evt handle som planter på nettet, for de store kjedene tilbyr først og fremst det som "alle" vil ha. Det er ennå ikke for sent å så sommerblomster, men det begynner å haste litt hvis du vil ha utplantingsklare planter til ultimo mai. De fleste sommerblomstene liker ikke tenperaturer under 10 grader, så hvis du skal plante ut mens det ennå er fare for kalde vårnetter bør du ta spesielt hensyn til det når du velger planter.

Listen er sortert ca etter økende krav til lysforhold. Alle bilder er lånt fra impecta.se - der kan du også handle frø til samtlige som er avbildet. 



Lobelia
(potte, kasse, ampel) Halvskygge. 12-35 cm høy. Flere farger.

Fuchsia
(potte, kasse, ampel) Sol og halvskygge. Riktblomstrende. Mange farger. Finnes både som busk og som hengende. Sørg for å kjøpe rett sort hvis du har tenkt å ha den i ampel. Er flerårig, kan overvintres svalt inne, kan etter hvert bli 70-80 cm høy.

Hornfiol (Viola Cornuta)
(kasse) Halvskygge og sol. 12-20 cm høy. Mange ulike farger. Er toårig. Tåler noen få kuldegrader.

Stemorsblomst (Viola tricolor)
(kasse) Halvskygge og sol. Mange sorter og farger. Tåler noen få kuldegrader.

Margeritt (Chrysanthemum)
(potte og kasse) Sol og halvskygge. 20-50 cm høy. Lang blomstringstid. Flere sorter med ulike farger. Fås også oppstammet. Noen sorter kan overvintres svalt inne i potten (f.eks. Spansk Margeritt).


Flittiglise (Impatiens)
(potte, kasse) Sol og halvskygge. Liker det litt fuktig. 20-35 cm. Mange farger og sorter.

Klokke (Campanula)
(kasse, ampel) Sol og halvskygge. 25 cm høy. Høye sorter passer best i hagen, men trenger ihvertfall store kasser.

Fløyelsblomst (Tagetes)
(kasse) Sol og halvskygge. 15-30 cm. Finnes mange nyanser av oransje, både enkle og fylte. Fint å blande flere sorter.

Blomkarse (Tropaeolum)
(potte, kasse) Sol og halvskygge. 200 cm, trenger noe å feste klatretrådene i. Mange sorter. Lett å dyrke fra frø.

Georgine (Dahlia)
(potte, kasse) Helst full sol, men halvskygge går bra. 30 cm og oppover. Mange farger og sorter, mange sorter er imidlertid altfor høye til en vanlig balkongkasse. Fås kjøpt som knoll som kan settes til driving ultimo mars, evt kan blomstringsklare planter kjøpes på hagesentrene i mai. Danner knoll som kan overvintres svalt inne.


Solknapp (Sanvitalia)
(potte, kasse) Sol. 20-30 cm. Det finnes flere sorter med litt ulike nyanser av gult. Riktblomstrende.

Pelargonium
(kasse, ampel) Sol. 30 cm. Mange ulike størrelser og farger. Pelargonium peltatum er vel den vanligste som henger litt utover balkongkasser, mener den vanlige røde sorten heter 'Ville de Paris'. Stiklinger kan overvintres svalt inne. Tåler temperaturer nesten ned til 0 grader.

Potterose
(potte, kasse) Sol. Mange farger. Flere sorter kan plantes ut i hage og overvintres utendørs.

Surfina (Petunia)
(potte, kasse, ampel) Sol. 20-40 cm. Riktblomstrende, mange ulike farger og sorter.

Verbena
(kasse, ampel) Sol. 25-40 cm høy. Lang blomstringstid.


Dette var bare et lite utvalg. Har du lyst å foreslå en relativt lettstelt sommerblomst for krukke, blomsterkasse eller ampel, kan du gjøre det i kommentarfeltet :-)

10 kommentarer:

  1. Angående ditt spørsmål i bloggen min om Dahlia. Jeg tar ikke vare på knollene fra år til år men sår nye. Jeg er så dårlig på å få de til å overleve vinteren.
    Jeg har noen få knoller som overvintrer i pottene. Dette er knoler som kjøpte på en import for noen år siden. De få som fremdeles lever blir større år for år.

    SvarSlett
  2. Flott oversikt over planter til balkonkasser!
    Min favoritt er Alyssum den er hvit eller fiolett ca 20 cm, blomstrer fra juni og til frosten kommer. Frøsår seg selv året etter.
    Når første blomstring er over klipper jeg den ned og den blomstrer på ny.

    SvarSlett
  3. Den Petunia'en du har bilde av er styggfin - hadde den for noen år siden før hagen ble så full av stauder at jeg måtte gi opp sommerblomster. En annen kultivar som jeg kan anbefale er 'Pearly Queen', den blir gigantisk, og blomstrer absolutt hele sommeren og til langt utpå høsten, uten å bry seg døyten om regn eller skygge.

    SvarSlett
  4. Zaluzianskya er forresten også verdt å ta med, tåler fint skygge og dufter helt fantastisk på kvelden og natta.

    SvarSlett
  5. Flott oversikt du har laget her. Jeg vil nevne blodbeger som er en fin plante å ha i ampler og verandakasser. Den er ikke av de enkleste å få frem, men den er verdt all jobben når den blomstrer :)

    SvarSlett
  6. Har du prøvd Schizanthus eller 'fattigmannsorkidé'? Fascinerende blomster, lette å forkultivere. Passer i kasser/krukker.

    Mirabilis jalapa - mirakelblomst - svært lett å så, morsom og fargerik, slår ut om kvelden. Også til krukker.

    Polygonum capitatum er veldig fin til å henge utfor kanten på store krukker med større planter i, f. eks. Cobaea scandens.

    Calla (fra knoll) synes jeg også er lett å få til på terrassen. Alle de nevnte har jeg i sol - halvskygge. Hosta og Heuchera har jeg også i krukker. Kjempefint sammen med Bacopa, som blomstrer fint i skygge.

    SvarSlett
  7. Dette var en kjempe flott liste over sommerblomster og hva de enkelte foretrekker av sol og skygge.
    Tar med meg noen tips til sommerens innkjøp!

    SvarSlett
  8. Så mange fine forslag! Flere her som jeg ikke har prøvd, ja. Men de som vil ha litt sol kan jeg teste i feriehagen.
    Randine: Alyssum har jeg faktisk i feriehagen, den blomstret så lenge i fjor at jeg begynte å lure på om den var ekte, hehe. Har den i vanlig bed men den er sikkert fin i potte/kasse, evt kombinert med andre.
    Bjørnar: Zaluzianskya ser artig ut, ny for meg, må finne ut mer om den! 'Pearly Queen' også.
    Marit: Blodbeger er et godt tips, vet du om den må sås eller om man får kjøpt ferdige planter?
    Villrose: Schizanthus er også ny for meg, den ser ut til å være passe høy for en balkong, men må ha sol da. Ser impecta har frø, kanskje på sålisten for 2012 (greit å planlegge i god tid, hehe). Fine forslag de andre også!

    Nå er jeg spent på hvilke andre forslag som kommer, morsomt at det finnes så mye forskjellig! :-)

    SvarSlett
  9. Jeg har sett at langt ut på sommeren har vært planter til salgs som har vært store og ganske dyre. De trenger så lang oppalingstid, så det beste er å så de selv. Jeg sår mine helt i begynnelsen av januar, og da begynner de å blomstre i slutten av mai. Det er mye jobb med de, men det er verdt det :-)

    SvarSlett
  10. Dette var ei flott oversikt, å so kom det noken i tillegg og, dette innlegget skal eg notere meg bak øyret, men der forsvinn det fort, kanskje best å skrive det ut. Eg ventar litt tfor å sjå om det kjem endå fleire forslag.

    SvarSlett