mandag 28. oktober 2013

Høst i feriehagen

Jeg er en snartur i feriehagen for bl.a. å redde inn planter for vinteren. Det er mer enn 2 måneder siden sist, og i de fleste bedene har mose og ugress erobret nesten all bar jord. Men jeg lar all luking være, og fokuserer heller på det jeg gjøre, og ellers på å nyte de nokså milde høstdagene.


Løv i ulike gule valører pynter bakken og bedene - nesten som smykker tilfeldig strødd utover. I løpet av 4 hektiske døgn har det vært vindstyrke fra stille til kuling, torden og heftige regnbyger. Og kun et kvarters gløtt av blå himmel i vest. Møkkete støvler, våte planter, og klissbløte krukker - akkurat som det pleier å være når hagen gjøres vinterklar.

Høsten er egentlig en fin hagetid, synes jeg. Det er nå jeg kan oppsummere sesongen, se hvor bra den og den planten har vokst, og reflektere over de endringene som ble gjort - og ikke gjort. Fremdeles blomstrer de fleste Georgnene og det er mange knopper som nok ikke får slå seg løs i år. Men Georginene sparer jeg til et senere innlegg.


Flere av tidligere års såpotter er tømt. Jeg var litt stolt da 5 nokså fulle kasser ble redusert til bare en. På merkepinnene i såpottene står det alltid årstall, så det er lett å se hvilke potter som har fått en ekstra sjanse. Stauder kan jo noen ganger trenge en ekstra sesong for å spire.

Og stiklingsprosjekter som jeg har en del av - ikke alt har gått så bra, men årets stiklinger får nok stå til våren. Hadde tenkt å blogge om det, men da må det jo nesten først bli noe resultat :)


Litt sært, men jeg synes faktisk det kan være vakkert med gyldne planterester som snart ikke finnes mer. Her er det en Hosta som forlengst har bøyd seg mot jorden, og som snart er historie. Jeg skjærer aldri vekk bladene, men lar dem heller beskytte planten gjennom vinteren.

Den lille frøplanten av Digitalis inni der minner meg på at neste sesong vil stå i Revebjellenes tegn. Jeg har aldri sett så mange førsteårsrosetter som i år. Jeg blir nok nødt til å røske vekk mange. Men det får vente.


Regn i lange baner. Høsten har visst vært ganske fin, men såpotter og prikleplanter er i allefall gjennomvåte nå. Det meste er plantet ut - om det er midlertidig eller varig kan jeg vente med å avgjøre til våren. Jeg gleder meg allerede!

Ha en fin uke! Mer fra feriehagen etter hvert :)

9 kommentarer:

  1. Det er en god følelse og klargjøre hagen for vinteren, men det er alltid litt trist å grave opp Georginer med knopper og blomster.

    Jeg klipper heller ikke bort visene planterester på høsten, det luner for frost og jeg innbiller meg at det tilfører gjødsel tilbake i jorden.

    Ja da får vi bare vente på neste vår mens vi lar plantearmen hvile noen måneder.

    Ha en fin tirsdag.

    SvarSlett
  2. Litt vemodig å rydde vekk og ordne hagen for vinteren, men vi krysser alt vi har for at vi får en flott sesong til neste år også.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  3. Det er jo litt deilig også, og sette inn pottene med planter som må overvintre frostfritt, rydde opp i det som må gjøres. Muligens rake litt ekstra løv inn i bedene, og deretter er vi så heldige at vi får et lite pusterom frem til jul før vi må bestille frø og planlegge våren igjen. Jeg er iallefall veldig motivert etter jul!

    Ha en fortsatt fin uke!

    Hilsen Hanne

    SvarSlett
  4. Ja det har regnet og blåst mye på sørvestlandet i oktober Sikkert bra å få rydde litt opp i feriehagen før vinteren kommer

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  5. Stas med revebjeller overalt! Blir spennende å se hagen til neste år.

    SvarSlett
  6. I dag har vi hatt en ganske bra dag her. Det var sol og fint på formiddagen. Men det er ganske vått ute, absolutt ingen planter som lider av vannmangel.
    Georginene dine står så fint. Det er nesten synd hvis du må ta de inn nå.

    SvarSlett
  7. Morsomt å se georginer i blomst nå. Det virker som en evighet siden mine flyttet inn i kjelleren. Jeg er enig i at visnende planterester kan være vakre i seg selv. Alt får stå her hos meg. Eller ligge slapt om de ønsker. Jeg klipper ikke ned noe før til våren. Det er litt luksus å ha en så mild høst som vi har nå. Håper det varer lenge enda - men til jul vil jeg ha snø:)

    SvarSlett
  8. Geoginene dine var så altfor fine til å kutte ned og ta opp no, men det må jo gjerast ein gong, Plutseleg kjem det ei frostnatt og då er stasen vekke. Godt når pottene er tømde, og alt er kome i sikkerheit før vinteren, no kan vi gå inn og glede oss til neste sesong. Det vert nok flott i feriehagen når røvebjøllene spelar opp.

    SvarSlett
  9. Heia! Nå er jeg visst litt etter igjen. November står ikke helt i balkong- og hagebloggingens tegn, selv om det er flere relaterte aktiviteter på gang. Takk for kommentarene!

    SvarSlett