søndag 6. oktober 2013

Oktoberstatus på balkongen

Ja, det er oktober og vi har hatt første omgang med nesten nattefrost. Her på Skyggebalkongen har plantelivet gått sin vante gang uten at jeg har blandet meg altfor mye, høsten er ofte sånn - når MÅ sesongen avsluttes? Tåler de som skal inn en liten uke til? I år stresser jeg svært lite med å redde stumpene, men det er kanskje på tide å begynne i det små.


Litt grønt er det jo fremdeles, men siden jeg ikke går ut på balkongen så ofte i oktober, trenger jeg jo ikke å drøye lengst mulig heller...


Praktpetuniaene blomstrer fortsatt. Det virker som om hver blomst trenger litt mer tid på å åpne seg, og jeg forstår dem godt, jeg nøler jo litt i disse tider, jeg også :)


Mange er slitne og lengter nok inn til varmen. Bl.a. en Pelargonium 'Lord Bute' som jeg dessverre ikke fikk se blomstre i år. Men den ankom som stikling tidlig på året, så kanskje den bare trengte litt tid på å bli voksen.


Det står fremdeles et par Dahliaknopper, men slaget er tapt. Nærmest forstenet med et anstrøk av meldugg, ja for det er nemlig ikke frosten som ser sånn ut...


Innimellom kaoset av slyngende Dahliastengler, har det kommet mange nye friske skudd. Disse er foreløpig ikke besudlet med meldugg, kanskje de lave temperaturene tok knekken på soppen, og plantene får en ekstra sjangse? Hvis oktober blir mild, sånn omtrent 20 grader, kan det kanskje... dream on!


Pelargonium 'Dronning Ingrid' har avsluttet sin siste blomsterflørt for i år. Etter at den ene planten veltet og ble litt skadet, klippet jeg av toppen og satte ned i potten - fort og galt. Jammen er det kommet nye skudd, og det ser ut til at jeg nå har enda en plante. Hm, jeg har jo egentlig mange nok, men kan alltids ta med flere til feriehagen. Pelargonium overvintrer perfekt i et relativt uoppvarmet feriehus.


Jeg kunne vist noen flere bilder, for det var jo litt mer å studere der ute, men det får jeg spare til senere innlegg - det er jo ikke allverdens å blogge om i oktober.

Ha en flott, ny uke!

6 kommentarer:

  1. Jeg skal ikke ha noen potter og overvintrere i år, sa jeg, det var nok like vel noen som fikk flytte inn. Til våren blir du glad for innsatsen man gjør nå. Utrolig hvor pass grønnt og frodig det ser ut hos deg fortsatt.

    SvarSlett
  2. Det er jo fortsatt fint og frodig hos deg. Trist å måtte avslutte nå ;) Vent litt du, og nyt så lenge du kan.

    Klem

    SvarSlett
  3. Jeg driver også og drøyer med å ta plantene inn. Lurer på hvor lenge det går i år... Har en fiberduk over for sikkerhetsskyld. Når det er 11 varmegrader om morgenen, er det jo ingen sak!

    SvarSlett
  4. Praktpetunia blomstrer jo riktig flott i oktober! Ellers nærmer sesongen seg slutten også hos meg.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  5. Går for oktober med 20 grader :-) Har nemlig også noen pelliser som ganskesikkert snart vil inn :-)

    SvarSlett
  6. 20 graders drømmen slo ikke helt til, nei... De siste nettene har det vært ca 4-5 grader, så det er vel på tide å skru på høstryddeknappen ;)

    SvarSlett