lørdag 12. november 2011

Mystiske frø

Har du noen gang funnet et eggeglass med frø i kjøkkenskapet ditt? Det er vel en viss mulighet for det, i hvertfall hvis du pleier å så.

Vil bare dele en liten historie om mine eggeglassfrø som på mystisk vis dukket opp i skapet nå i høst. Beklager dårlig bildekvalitet, men det var nå sånn det ble, og så ser kanskje frøene enda litt mer mystiske ut. Dette er også et tips om alltid å merke sine frø - uansett! :-)


Det må ha vært tidlig høst at de dukket opp. En liten samling frøkapsler med godt modne frø. Definitivt ikke kjøpefrø. Jeg grublet litt på hvordan jeg kunne ha røsket med meg frø så pass tidlig, allerede i august? Siden jeg ikke hadde lagt en eneste liten lapp oppi, måtte jeg jo ha tatt det for gitt at dette kommer jeg jo til å huske lett! Jeg gikk noen dager og ventet på at hukommelsen skulle vende tilbake, men nei. Så jeg laget en liten frøpose, og skrev "mystiske frø, ca august 2011".

Det kan nok hende at jeg ved et uhell plukker med meg et par frøhus fra en park eller venners hager, men ikke mer enn tre-fire ganger i løpet av høsten, og egentlig ikke så grådig porsjon som i eggeglasset. Ikke pleier jeg å droppe huskelapp, og dessuten skjer det nok heller i oktober-november enn i august.

Jeg har for tiden frøsamlingen min i feriehagen, siden det er der jeg sår mest. Så da jeg dro vestover i oktober, ble også de mystiske frøene med. Jeg visste ikke om dette var sommerblomster eller stauder, men tenkte å så halvparten og sette såpotten ut i feriehagen sammen med høstens staudesådd.


På vei tilbake til byen, etter å ha stengt feriehagen for vinteren, lettet plutselig tåken... Frøene var jo noen skikkelig gamle rucola frø som jeg hadde hatt liggende i et kaffefilter i kjøkkenskuffen. Men så en morgen var jeg tom for kaffefiltre, og da ble faktisk frøene flyttet til eggeglasset, mens filteret med påskrift "Ruccola ca 2006" reddet morgenkaffen!

Ikke så rart at frøene så ganske modne ut, nei...

Nå gjør det jo ingen verdens ting om de endte sine dager i en såpotte i feriehagen, de var neppe særlig spiredyktige uansett. Men aldri si aldri, hvis vinteren blir mild, blir det kanskje en velsmakende overraskelse til våren.

Ha en flott helg!

3 kommentarer:

  1. Ja du, jag har många okända frö, man plockar och är säker på att man ska komma ihåg, men nu har jag lärt mig att jag inte änns kommer ihåg en vecka bakåt.. Ruccola från 06 hade jag aldrig klart komma ihåg. Kanske dom spirar? Hos mig blir det sällan frö av dom för blommorna är så goda i salladen. Lycka till :)

    SvarSlett
  2. Det var en morsom historie om gjenglemte frø. Ruccola er god salatså det kan godt være at de spirer til våren i ferihagen...

    SvarSlett
  3. Dette lyder velkjent :-) har hatt noen sånne frøhauger i vinduskarmer og inne i kjøkkenskap jeg også.
    Lykke til med ruccolaavlingen til våren da :-)

    SvarSlett