tirsdag 15. november 2011

Sommerblomst blir vinterblomst!

I vår sådde jeg to sorter Flittiglise (Impatiens). De som stod på skyggebalkongen er snart historie. Det var liksom de som skulle redde årets blomstring på balkongen, men sånn ble det bare ikke - de forsvant helt (og uforskylt) under Prydtobakkens (Nicotiana) digre blader.


De to eksemplarene som ble stående inne i stuevinduet har derimot blomstret jevnt hele sommeren gjennom, og har fremdeles en og annen blomst. Den ene fikk flytte over i en litt romsligere terracotta krukke. Men nummer to ble boende i et trangt rømmebeger. Til tross for litt ulik størrelse, har begge holdt det gående og den i rømmebegeret viser med all tydelighet at denne ikke trenger mye plass for å ha det helt greit.

Jeg spurte på Hagegal om det kan gå bra å overvintre Flittiglise. Den var jo en nokså vanlig potteplante før, men hvor kortlivet er den egentlig? Det ble mange ulike svar, og det finnes jo mange sorter så ett standardsvar er kanskje ikke så lett. Men jeg ble i alle fall inspirert til å prøve å ta vare på den fineste Flittiglisen til neste år! Den skal få bo i stuevinduet mitt ihvertfall så lenge den ser fin ut. Hvis den tar seg en (velfortjent) pause midtvinters, kan jeg jo bare sette den på et litt mindre synlig sted.

Jeg tror det kan gå bra! Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ha Flittiglise på balkongen neste år, men hvem sier at den trenger å flytte ut?

3 kommentarer:

  1. Hei Bille, eg har to Flittigeliser ståande inne i stova, dei har budd inne ein månads tid no og satsar på at dei skal overvintre. Kjem nok til å plassere dei litt meir anonymt i jula og når planterommet vert starta opp så skal dei få ekstra lys der. Eg hugsar godt at det var ei vanleg plante inne før i tida, då såg eg ho aldri ute.

    SvarSlett
  2. Jag menar också att mormor hade dom i fönstrena, tillsammans med spragler och streptocarpus. Kryssar fingrarna för success :)

    SvarSlett
  3. Hei Bille. Det er jo alltid spennende å se om du får en plante til å overleve- og flittiglise bør jo ha et godt utgangspunkt, skyggetålende som den er. Det skal bli spennende å se om du klarer å overvintre den til våren :-D
    Ha en fortsatt riktig fin høstuke!

    SvarSlett