onsdag 10. august 2011

Spiser du nok løk?

Jeg tusler fremdelers rundt i feriehagen med kaffekrus og spade i hendene. I kuling og regn blir det riktignok ikke gjort så mye nyttig, men man lærer jo raskt å glede seg over det som kanskje skal gjøres en vakker dag, ikke sant?

Skulle gjerne delt noen bilder, men mangler en kabel til å laste opp, så i dag blogger jeg heller om hvor nyttig det er å spise mye løk! Sunn og god er den, men i det siste er det den fine løkstrømpen som har skylden for at løkinntaket mitt har gått drastisk opp. Jeg kjøper kun løk i sånne strømper, og det finners både korte med to løk i (som på bildet) og de som har plass til 4-5 løk.

Tanken er å spare på disse til krukkene skal klargjøres til våren. Jeg har tenkt å fylle strømpene med lecakuler, snurpe sammen åpningen med bommulstråd eller sen, og så er de forhåpentligvis ypperlige som drenering i bunn av krukkene. Det er vel de lengste som er greiest, hvis de fylles litt løst og ledig blir de greie å forme. Jord har det med å vandre inn i dreneringslaget, men det bør være nokså greit å skylle disse for å få jord og smuss ut av strømpen. Vet at flere syr egne lecakule-poser, men jeg tenkte nå at siden jeg uansett spiser en del løk, så kan jeg ta vare på strømpene. Det er jo heller ikke alle av oss som er like flinke med nål og tråd...

Om få dager er jeg tilbake i hverdagen, og gruer meg litt til å se hvordan det står til på skyggebalkongen etter uker uten vanning. Får vel være tøff nok til å poste et bilde av elendigheten, og er det for ille blir det nok mye fra feriehagen framover, tenker jeg :-).

Håper du fortsatt nyter sommeren!

9 kommentarer:

  1. Takk for godt tips! Jeg spiser ganske mye løk, og har nok kastet utallige sånne strømper.

    SvarSlett
  2. Jeg spiser også mye løk og strømpeløken er best. Har aldri brukt selve strømpene.

    Håper det står bra til på skyggebalkongen når du er tilbake...

    SvarSlett
  3. Det var et finurlig tips:) Jeg er veldig glad i løk, og særlig hvitløk! men de strømpne er nok for små og egner seg neppe som dreneringsstrømpe;)

    SvarSlett
  4. Artig-pussig påfunn. Har brukt ødelagte strømpebukser og utslitte t-skjorter til samme formålet.

    SvarSlett
  5. Jeg spiser ganske mye løk og har kastet mange sånne strømper uten å tenke på at jeg kunne ha lecakuler i dem! Jeg bruker også strømpebukser som jeg klipper opp i passende lengder - fyller og knyter igjen. Rensingen går enkelt og de varer i mange år! Men heretter skal jeg ta vare på løkstrømpene så takk for tipset!

    SvarSlett
  6. Ah, dere har så klart strømpebukser. De har ikke jeg. Men ser jo at både strømpebukser og tskjorter egner seg bedre i litt større krukker. Uansett kjekt å planlegge litt for neste år allerede :-)

    SvarSlett
  7. Det var et godt tips! Jeg har også brukt strømpebukser, men disse løkstrømpene råtner sikkert ikke så lett - de er jo mer plastaktige og sikkert bedre egnet til gjenbruk! Da vet jeg hva mer jeg skal samle på :-).
    Takk for hilsen hos meg!
    Har du funnet noen spinnmidd? Det er vel fordelen med skyggebalkongen at den ikke trives så godt?

    SvarSlett
  8. Ja dette var et godt tips....noen "strømper" blir det i løpet av året:)
    Jeg bruker de til å putte gamle brødskalker i...fin til fuglematere.Nyt feriehagen din så lenge du kan:)

    SvarSlett
  9. Gentiana nivalis: Jeg tror det finnes flere typer løkstrømper, noen er mer plastaktige enn andre. Men noen sesonger burde de nok tåle.

    Inger Marie: Løkstrømpe til fuglemat var lurt!

    SvarSlett