onsdag 21. april 2021

Frøspiring og buskerester

Jeg er fremdeles i feriehagen, det vil si denne gangen ble det kun én dag med jobbing i egen hage. Nå går et rekordlangt opphold mot slutten, og det er jo ikke verst å avslutte med dagtemperaturer på rundt 16 grader i april. I år har april generøst bydd på alle typer vær. Skiftende værtyper blir litt som vekslende årstider i mindre skala - de gir "tidsknagger", som vi jo trenger for å se tilbake.


Tidligere hadde jeg en hel hekk med Gullbusk (Forsythia). Den måtte vike etter hvert som jeg innså at den er mye flotttere om den får vokse fritt, pluss at huskledningen ikke hadde godt av vegitasjon så tett på. Det er ennå noen rester etter hekken, og jeg sørger for at det alltid er noen kvister igjen som kan plukkes inn for blomstring. De kan drives inne, men i år hentet jeg inn ferdig utsprungne kvister. De blomstrer på fjorårets kvist, så da er det viktig å ikke bli for grådig når jeg plukker inn.

Zinnia i farta - halvpaten blir nå med til Skyggebalkongen.

Frøene har også spirt greit de siste ukene. Siden det ikke blir frøsåing i Oslo i år, må Skyggebalkongen ta til takke med noen få langreiste spirer fra feriehuset. Noen av de på bildene blir med meg østover, men det er ikke sikkert at de noen gang vil takke meg for det. Har en uggen følelse av at det er Skyggebalkongens tur til å huse duereir i år...

Prydløvemunn (Antirrhinum majus) har spirt godt - tester
dem på Skyggebalkongen også.

Flere såpotter har ikke spirt, og jeg har ikke tenkt å vente. Så, i morgen prikles Frøkenhatt (Zinnia) over i de tomme pottene. Tror jeg sådde noen gamle frørester, og det er vel de som ikke har spirt. Litt trist, for noen av favorittene er det vanskelig å få tak i nå som vi ikke kan handle frø fra utlandet. Impecta var min leverandør i mange år.

Ikke mange ukene til vi kan plante ut nå, det blir ekstra hyggelig når mengden er litt mindre enn den pleier. spirer det bra hos deg?

4 kommentarer:

  1. Forythia må man liksom ha, ikke minst for å ta inn noen grener. Jeg må fjerne utrolig mye av den hvert år, da den sperrer passasjen. Ja det er trist med Impecta. mange favorittsorter som ikke er å få tak i i Norge :(

    SvarSlett
  2. Fint forsythiabilde. Jeg har også tatt bort min, men har en avlegger i en krukke, det fungerer også fint. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Litt spiring på grønnsaksfronten, men frøene til sommerblomster er ikke kommet enda.
    Forsythia er vakker når den blomstrer! Vår står i en skråning mot veien, så der får den lov til å bli stor:-)
    Lykke til på skyggebalkongen!

    SvarSlett
  4. Jeg har gjort det samme - sådd noen eldgamle frø med Zinnia. Men heldigvis hadde jeg noen nye også, så tror jeg kommer til å få noen. De er så fine! Har også kjøpt fra Impecta og Thomsen&Morgan før, men nå holder jeg meg til norske frøfirma. Jeg spurte Garden Living om de kunne ta inn et gresskar jeg savna, og det gjorde de. Så det går kanskje å be de norske firmaene ta inn det man savner?

    SvarSlett