onsdag 6. april 2016

Hvitt i feriehagen

Ja, ikke i form av snø eller rim, selv om det faktisk har vært et par frostnetter her vest etter påske, men i form av blomstrende vårløk.

I tillegg til Kuleprimula, som visst har tenkt å blomstre i flere måneder (ikke meg imot), er ddet snøklokker, krokus og Klosterklokker som har preget feriehagen den siste tiden.


Denne flotte tuen med Snøklokker (Galanthus nivalis) er dessverre avblomstret nå, men jeg fikk nyte blomstringen da den var på topp. Andre steder i hagen er det fortsatt blomstrende snøklokker som ikke ser t til å gi seg, det viser vel bare at ulike soner i hagen gjør at tuen på bildet startet blomstringen først. Og ja, den står på et relativt lunt sted. Jeg hadde tenkt å dele denne i år, men det er nå engang sånn med snøklokker at når planten etter hvert forsvinner for i år, er det hundre andre planter som kappes om oppmerksomheten. Og så blir nok snøklokkene ikke delt og flyttet i år heller.

Jeg skal slå ned noen pinner for å markere hvor tuen står, så blir det lettere å grave på riktig sted i tilfelle jeg plutselig føler trang til snøklokkeflytting senere i vår.


Jeg har lenge ønsket med Klosterklokker (Leucojum vernum), og i fjor var jeg så heldig å få en god jordklump med løker. Det er sikkert ikke bare jeg som har mislykkes med kjøpte klosterklokker, for kjøpeløk er vanligvis så tørre at de ikke greier seg. Derfor bør man få løker direkte fra en annen hage, løk med jord på, og plante herligheten med det samme. Det samme gjelder snøklokker.

Jeg har også mye hvite Krokus som blomstrer i år. Vanligvis spiser rådyrene alt de finner av Krokus, så det er egentlig en overraskelse at såpass mange har greid seg opp gjennom årene - de får jo aldri blomstre ferdig før de blir spist. I år kan det se ut til at rådyrene har funnet mat andre steder. Jeg ser det som et unntaksår, men det ville jo vært helt supert hvis dyrene faktisk har glemt at det finnes godsaker i feriehagen :)

Ønsker deg en flott uke videre. Våren er forhåpentligvis kommet til deg også!

5 kommentarer:

  1. Hei! Det blomstrer kjempefint i feriehagen din.
    Å dele en snøklokketue og putte løkene ned histen og pisten, tar ikke mange minuttene. Dette er en tale til meg selv.
    Flott uke til deg! Anne

    SvarSlett
  2. Snøklokketuene er virkelig tette, de kan du dele og få enda mer glede av.
    Så fint at både de og kuleprimula blomstret mens du var i feriehagen:-)
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
  3. Du har litt du også ja, veldig fine. Godt at det ikke var snakk om snø. Kos deg i feriehagen.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Snøklokker og Klosterklokker er vakre vårblomster. Her har Rådyrene spist opp alle de hvite Krokusene.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  5. Klosterklokker er så vakre! Dessverre ikke like lette å få til. Men da er det godt å ha snøklokker å hygge seg over! Ha en fin søndagskveld!

    SvarSlett