lørdag 23. april 2016

Enkelt selvvanningssystem for såkar

Med gjenbruk av emballasjen fra matbutikken, kan du lett lage deg et vanningssystem for såkarene dine!

Jeg sådde Blodbeger lenge før påske, og da jeg skulle på tre ukers tur til feriehagen hadde frøene såvidt begynt å spire. Jeg måtte finne på noe lurt med tanke på vanning. Med bare ett såkar blir det lite hensiktsmessig med et helt undervanningsbrett. Med stor, ubenyttet overflate fordamper jo fuktigheten - det blir litt som å fyre for kråka :)

Jeg hadde sådd i en sånn plastboks som en gang inneholdt fullkornbrød. Det var ikke dreneringshull i boksen, for jeg hadde jo uansett full kontroll med vanningen når jeg var hjemme.


Jeg brukte først en syl for å lage to hull i hvert hjørne av boksen. Deretter brukte jeg en stor synål for å tre hyssing gjennom, tror jeg har brukt vanlig stekehyssing, men alt som trekker vann kan brukes. Hvis du bruker vanlige potter med hull i bunnen, bør du tre hyssingen før du sår.

Deretter la jeg to eggeglass i kar nummer to, og fylte på med vann. Sørget for at alle hyssingendene kom ned i underkaret, da jeg plasserte såkaret over. Du kan legge hva som helst ned i karet, poenget er å unngå at såkaret synker nedi, da vil jo en del av vannet bli fortrengt og vannkaret vil romme mindre og vare kortere tid.


Du kan bruke hvilken emballasje som helst, så lenge den er tett, men det er en fordel om veggene ikke skråner altfor mye. Det fungerer best med to kar som er nokså like i størrelse og fasong. Hvis karene er like, vil det vanligvis bli best støtte for såkaret. Hvis du bruker ulike kar kan du legge lokk på det nederste, med hull i lokket til hyssingene. Lag ett av hullene litt stort, så kan du fylle på vann uten å fjerne lokket.


Dette er et enkelt system som passer fint når det ikke er mange såkar. F.eks. hvis du sår bare to sorter til balkongen eller noen sommerblomster på hytta. Blodbegerplantene greide seg helt fint i tre uker, og nå er de blitt så store at de må prikles, så denne helgen må nok undervanningsbrettene hentes opp fra kjellerboden og kjøkkenbenken blir atter en gang gjort om til planterom...

God helg!

6 kommentarer:

  1. Så smart! Takk for tipset, det skal jeg prøve! Ha en fortsatt god helg!

    SvarSlett
  2. Jeg har ett par slike potter med samme system til krydderplanter som jeg har kjøpt ferdig. Systemet fungerte utmerket helt til min mor var barnevakt. Da tok hun nemlig å klippet av de "stygge trådene under potten" ! Heldigvis bare på en potte og jeg erstattet tauet med steketau/kjøkkentau. Men potten fungerer ikke like godt som før, så helst skulle det ha vært en annen type tau som trekker mer vann. Jeg ser originaltauet på potten som overlevde min mor er tynnere og glattere (nylon kanskje)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, nå måtte jeg le litt :) Du kan sikkert fordele resterende tau på de pottene, hver potte vil trekke nok vann selv om det bare er feks to sånne snorer. Tror ellers jeg har brukt både stekehyssing og strikkegarn med greit resultat.

      Slett
  3. God forklaring på sjølvvatningssysem dette. No er eg på ei vekes besøk i Haugesund og er så heldig å ha ei svigerinne som vatnar. Ser at det ikkje har vore noke vamare her nede enn oppe i "nord" hjå meg. Men langtidsvarselet lovar varmare veir ut i veka så då livnar det nok til. God helg.

    SvarSlett
  4. Smart. Kjekk løsning når en er borte lange perioder om gangen. Jeg bruker et lignende system i drivhuset, men i større skala. Da bruker jeg oppklippede undervanningsmatter som "tau". Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  5. Jeg er så glad for at sånne luringer som deg deler gode tips. Jeg dreper stadig sådden enten med overvanning eller uttrøking- dette trikset kan funke for slike sløvinger som meg. Ha en super helg!

    SvarSlett