søndag 17. september 2017

Enda en liten glede

Når balkongsesongen ble av den tamme sorten, og feriehagen dessuten regnet bort, er det greit å ha noen trøsteplanter inne i vinduskarmen. Utvalget er nokså kjedelig, og ikke større enn at jeg husker å vanne alle i løpet av sommeren. Og for noen dager oppdaget jeg en hyggelig overraskelse!


Midt i vinduet troner en diger Porselensblomst (Hoya). Den fikk jeg i gave for snart fire år siden, og den har vokst seg enda frodigere og større enn den var. Og nå har den altså satt sine første blomsterknopper! Jeg hadde egentlig gitt opp å vente på blomstring, men nå blir det jo litt spennende å få se og lukte blomstene for første gang. Det finnes mange ulike sorter Hoya, og jeg antar at dette er en vanlig sort med hvite blomster, men kan jo ikke være helt sikker...


Hoya er kjent for å overleve det meste, den trenger omrent ikke stell i det hele tatt for å holde seg grønn og fin - kanskje jeg plukker ti-tolv gule blader per år. Det største problemet er egentlig å holde tilveksten i sjakk, de nye kvistene må få en viss lengde før de lar seg vikle inn i resten av planten. Jeg funderer på om jeg skal lage et par nye planter som kan testes på Skyggebalkongen neste sesong - den takler i allefall skygge veldig bra.


Også Pelargonium er en god balkongplante, men i år ble de få jeg har stående inne. Så vidt jeg husker er de resultatet av avklipp fra feriehagen, hvor jeg har mange og hvor innetemperaturen om vinteren er perfekt for disse plantene.

Fin søndag ønskes!

6 kommentarer:

  1. Kjekt med planter inne også, det er noe jeg ikke er så flink til, de dør som regel. Ha en fin kveld, dagens forestilling er vel overstått. Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke mange inneplanter jeg heller. For noen år siden skulle jeg ha null inneplanter, men det er jo bare ikke mulig...

      Slett
  2. Jeg har flere varianter av Hoya, og opplever at en del av de er veldig sære. De kan stå på stedet hvil i flere måneder uten at det skjer noenting.....Andre igjen skyter fart og klatrer i gardinene som om de fikk betalt for det!
    Det jeg imidkertid vet, er at de trives best i trange potter, og liker å tørke ut mellom hver vanning. Når bladene ser litt rynkete ut, vanner jeg godt. Noen er ivrige til å blomstre, mens andre er heller kjipe. Men når de endelig blomstrer er det bare ren lykke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ai, så lærte jeg litt nytt :) Hos meg blir sjelden bladene rynkete og jeg vanner ikke mye når jeg først vanner. Kan kanskje eksperimentere litt, men planten ser fin ut hele året så helt feil kan det jo ikke være.

      Slett
  3. Hoya er et flott slekte med mange fine blomster. De liker å vannes sjeldnere, litt tørke kan gi blomster men de ulike blomstrer også på ulike tider om året. Blir den for stor kan den klippes tilbake, nye stiklinger er også kul, lykke til og nytt blomstringen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje jeg har vannet for ofte da, siden det tok 4 år før den blomstrer. I denne perioden har den også blitt flyttet fra et varmt og solrikt vindu til et kjøligere i skygge så kanskje blomstring ble utsatt pga flyttingen.

      Slett