onsdag 6. september 2017

Skyggepalmeoverraskelse

Da jeg returnerte til bybalkongen for noen uker siden, ble jeg møtt av en aldri så liten overraskelse. Nå har jeg nemilig ikke bare én skyggepalme, men to!

Sannsynligvis to stk Trachycarpus.

Jeg har fortalt om de tre frøene som lå ved bassengkanten i Spania, og som ble sådd her på kjøkkenet i februar. Da det ene frøet spirte bare en håndfull uker senere ble jeg egentlig overrasket, hadde jo ikke tatt det for gitt at det skulle bli noe som helst. På forsommeren ble den vesle palmen satt ut på Skyggebalkongen. Jeg satser på at den trenger noen sesonger på å vokse seg gjennom balkongen i etasjen over meg.

Jeg var fornøyd med ett eksemplar, særlig når planten så ut til å ha det helt greit uten noe hokus pokus stell. Så jeg bøe litt overrasket da jeg returnerte fra feriehagen og fant at palmen hadde fått et tredje blad, men også at enda ett av frøene hadde spirt! To palmer fra tre frø må vel regnes som suksess? Uansett - det ble jublet hemningsløst her i skyggen!

Nå vet jo ikke jeg om det er for sent i sesongen til at den sist ankomne kan sikre seg for vinteren, men det finner jeg jo ut av. Plantene får overvintre i en vinduskarm, og siden de er sydlendinger regner jeg med at de takler moderat stuetemperatur rimelig greit. At det blir svært lite lys i vintermånedene blir kanskje en utfordring, men går det så går det.

Med hele to individer bør jeg vel også prikle palmer. Hm, høres litt fjernt ut...

Fin dag der du er!

6 kommentarer:

  1. Hei. Så moro når en lykkes og får det til. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Sånt er spennende og morsomt. Kanskje du kan gi dem til Botanisk hage når de vokser over hode på deg. En liten donasjon. Lykke til med de spanske palmene! Anne

    SvarSlett
  3. Så artig med to frøsådde palmer :-D Kanskje jeg skal så noen frø nede i spanskehagen. De klarer seg nok fint i vinduskarmen din gjennom vinteren. Jeg ser at de sarteste palmetypene ofte får bladverket pakket inn i Spania over vinteren. Likevel er de like grønne og fine nå sekkestrien fjernes på våren- og da har de jo hatt det mye mørkere enn i vinduskarmen din! ;-)

    SvarSlett
  4. Prikle palmer, du...
    Svært lovende, dette! Snart kan du nyte din paraplydrink i skyggen av en palme :)
    Hva med litt ekstralys i vinter?

    SvarSlett
  5. Så gøy at det fungerer med palmer på skyggebalkongen. Ha en fin dag, og en ekstra fin lørdag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Takk for kommentarern og mange gode forslag! Donasjon til botanisk hage blir aktuelt bare hvis også det tredje frøet spirer :) Fint å høre at de holder seg grønne selv med lite vinterlys - dette skal gå bra!

    SvarSlett