torsdag 29. mars 2012

Egentlig et under

Det nærmer seg påske - så hva er vel da mer naturlig enn en GUL iskremboks som jeg fant på Skyggebalkongen for et par uker siden?

Oppi boksen lå det et par håndfuller løk av Spaniablåstjerne (Hyacinthoides hispanica) som ble til overs da jeg hadde sendt ut til de som ville ha sist høst. Boksen har stått ute på balkongen i hele vinter, lokket var nesten tett, bare en liten glippe. I skyggen må det ha vært nokså mørkt uansett. Og definitivt kaldt, ikke snakk om isolasjon her, nei!


De med grønne skudd kunne jeg jo ikke kaste, så jeg satte dem i en krukke som fikk stå i stuevinduet. Og jammen er det krefter nok til å sende opp en plante! Det er ca 15 cm jord over løkene, så dette gikk utrolig fort! Pytt sann! Foreløpig bare én spire, men det kan sikkert bli flere.


Sånn går det når man mer eller mindre glemmer bort noen løk. De ender opp på hedersplass likevel. Bare de er sta nok :-)

Ellers spirer frøsådden både i leiligheten og på kontoret. Har hittil ikke sådd så mye i år, og jeg har bare priklet noen få potter begge steder. På bildet under er det Blåkorg (Ageratum) som ser ut til å trives. Har tenkt å prøve dem på Skyggebalkongen i sommer, selv om jeg ikke egentlig synes de er helt meg. Kanskje blir jeg overrasket...


Dette blir muligens siste post før påskeferien forbarmer seg over meg og feriehagen. Ikke fritt for at jeg gleder meg til å sjekke staudebedene for første gang i år! Der skal det også sås masse, og lages nye bed.

Ønsker deg en fantastisk fin påske!

11 kommentarer:

  1. Jag läste ditt tankvärda inlägg om sniglar. Du har nog rätt i att om man städar och städar och städar i trädgården så måste sniglarna äta av de "riktiga" växterna i stället. Hmm, intressant!

    Önskar dig en glad påsk tillbaka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du fikk noe å tenke på, Anna :-) Kanskje det til og med er lurt å ikke luke for mye i bedene, hm...

      Slett
  2. Herlig å se at det spirer og gror Bille! Jeg har litt dårlig samvittighet for de spaniablåstjernene. Jeg meldte jo min interresse i høst - og så fikk jeg aldri tid til å hente dem :-(
    Her på balkongen i Oslo har jeg også fått frem en del spirer, men jeg satset på staudesådd i vinter, så de vokser jo litt senere enn sommerblomster. :-) Jeg kommer til å stikle dem nå i påsken.
    Ønsker deg en riktig fin tur til feriehagen Bille! Håper du får fint vær og flotte dager i hagen!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja stauder kan være trege, de jeg sådde ute i feriehagen i fjor rakk aldri å bli særlig mer enn spirer, jeg lurer på om de har greid vinteren. Og, ingen grunn til dårlig samvittighet Stein! De fleste løkene fikk et annet hjem når frosten kom. De i den gule boksen var til overs og skulle kastes, men jeg glemte det. Det er bare å si fra hvis du vil ha ny forsyning til sommeren!

      Slett
  3. Så artig med løker som har overlevd i en plastboks siden i høst. Planter/løk tåler noen ganger mer enn det vi tror. Ha en fin påske du også!

    SvarSlett
  4. Tøffinger! Som belønning for sådan livsvilje, burde de kanskje fått en chartertur hjem til Spania? :)
    God helg.

    SvarSlett
  5. Sta planter er bra, det er mulig jeg kjenner slektskapen. På denne tiden kommer også reprisen på at det er noe som heter potensregning. Ti potter med ti små planter, som trenger hver sin potte, som de så vokser ut av, og fortsatt er det kuldegrader i vente.
    God påske!

    SvarSlett
  6. Det var noen levevillige småtasser! Så moro!

    SvarSlett
  7. Ja, det var nesten litt nydelig at de gamle pellisene beskyttet de små :) Blåkorgen blir du nok glad i - de er veldig nydelige når de står mange sammen og passer utmerket på balkongen. Spennende med løkene. Her er det iskald nordavind i dag og jeg har kost meg på planterommet. Heldige meg! God påske. Hanne

    SvarSlett
  8. Takker for kommentarer :D Det slo meg at de forfrosne løkene jo er ypperlig dokumentasjon på gjenoppstandelse, superaktuelt i disse påsketider! Før jeg dro avsted, gravde jeg litt i krukken (skam på meg!) og fant enda en spire på vei opp :D

    Fortsatt fin påske til alle!

    SvarSlett
  9. Hei! Så kjekt at andre også driver med vekst på balkong. Det var ikke så veldig mye annet å finne etter litt googling - man må liksom ha stor hage for at det skal være verdt å snakke om, tydeligvis. Men nei! Jeg er helt nybegynner, men hiver meg inn i oppgaven med liv og lyst. Håper du fortsetter å skrive om hva som fungerer og ikke fungerer på skyggebalkongen!

    SvarSlett