tirsdag 31. mai 2011

Dille på lur?

Jeg mener selv at jeg ikke har noen diller. Ingen spesielle planter jeg samler på, ingen må-ha. Men jeg forstår jo at det kan gå lang tid før de som blir bitt fatter hva som er iferd med å skje. Når de omsider erkjenner dillen, er det altfor sent å slippe unna. Istedet rir de på en bølge mens de roper Må-ha! og helt opplagt har mistet all kontroll. Hm, skummelt!

Tror det er et stykke igjen før jeg er der, men hadde jeg hatt litt bedre plass kunne nok Pelargonium lett blitt en sånn dille hos meg. Eller Pellis, som det heter blant de med minst ett dille-bitt. Ettersom det er så lett å lage nye planter fra stiklinger, er det en supergrei bytteplante, så jeg skjønner at det lett kan bli en samleplante og at enkelte ender opp med flere hundre varianter på lur.

På årets hagemesse kjøpte jeg 4 pelliser, mer eller mindre random utvalg siden jeg jo ikke har peiling på disse plantene. Nå som de tre englepelargoniene blomstrer, må jeg jo erkjenne at blomstene er vakre. Den som blomstrer rikest har holdt det gående i en drøy måned allerede.

Den fjerde nyervervelsen har ikke antydning til knopper, og den lukter litt vondt når jeg kommer nær bladverket. Så jeg holder meg litt på avstand.

Jeg prøvde forresten nylig å pollinere litt (hjelp, er det et tegn på at Bille har fått dille?). Brukte en pensel for å mikse 'Bicolor' med 'Orange'. Ikke at jeg tror det vil bli spesielt vakkert, men jeg greier ikke å la være å eksperimentere med sånne ting. Tror jeg burde skaffe meg et par engelske pelargoniumer og heller krysse dem, ser ut til å være litt større blomster og kanskje større mangfold. Men tja, sannsynligvis fikk jeg ikke til å leke bie sånn på første forsøk. Kanskje det må gjøres når arret er akkurat passe åpent, og pollenet er akkurat passe støvete. Men uten å prøve får jeg det ihvertfall ikke til... :-)

Har du prøvd å dyrke fram nye pellissorter?

4 kommentarer:

  1. Hei Bille.
    Ja, Pelargonier er veldig vakre planter og jeg forstår godt at noen kan få dille på dem ;-) Jeg har heldigvis fortsatt det forholdet til dem at de betraktes som flotte sommerblomster, for nå vil jeg begynne å trappe ned på mengden Ut/inn planter - altså slike som skal oppbevares innendørs om vinteren. Det blir for mye jobb.. Men pelargonier kjøper jeg hver sommer. I Spania har jeg dem forresten ofte på litt skyggefulle steder i hagen. Det virker som de trives best under slike forhold, for der blomstrer de i hvert fall alltid veldig overdådig! Så jeg regner med de vil trives veldig godt på din "skyggebalkong" :-D
    Ha en riktig fin kveld og ønsker deg en fin helg nå som sommervarmen endelig ser ut til å komme for fullt!
    Stein

    SvarSlett
  2. Inga pelargoniadille på meg, mi dille er mest mogeleg av alt. Einig med deg at det er lett å verte begeistra for pelargonia, der er det mange flotte variantar og kvar enkelt blomst er så fin, fint bladverk har dei og. Lukke til med bestøvinga.

    SvarSlett
  3. Vet du, ju så är det på sitt bästa, när man håller på med något helt 'onödigt' och finner lugnet, som att pensla och bestöva. Vem vet, snart har du nog din egen pelargonsort! Jag menar inte onödigt ordarätt men sånt småpickel som sätter en i trans. Sköna timmar :)

    SvarSlett
  4. Det høres gøy ut! Jeg har to trofaste pelargonier jeg har sådd en gang i tida.De er sånne vanlige pelargonier bare at blomstene er litt mer rosa enn rød, men ikke lysrosa. Jeg har en engelsk pelargonia. Før hadde jeg rosepelargonia. De syns jeg er så pene og lukter så godt. Jeg må ha kommet i skade for å ta livet av dem en gang. Lukta skal hjelpe mot forkjølelse...

    SvarSlett