mandag 9. mai 2011

Gammel og ny jord

Har ristet av meg de verste hostekulene, og bestemt meg for å klargjøre krukkene til skyggebalkongen. Ingenting ser ut til å ha overvintret, og det hadde jeg heller ikke regnet med. Jeg unngår ihvertfall å gjøre samme tabbe som ifjor; ødelegge all balkongidyll med å vente på at fjorårets staudekrukker skal spire - kanskje de bare er litt sene? Nei - inn med dem, og ut med gammel jord!

Har nemlig vært på hagesenter og kjøpt mer jord, og siden jeg begynner å bli lei av å skritte over to-tre sekker jord på kjøkkengulvet, er det like greit å fylle krukkene med ny jord nå, selv om det ennå er et par uker til jeg planter noe i dem.

Så kan jeg heller skritte over halvfylte krukker på kjøkkengulvet...

Hver vår når jeg kommer så langt som dette, dukker samme dårlige samvittighet opp. Den gamle jorden! I en byleilighet er det ikke så mange muligheter til gjenbruk, men jeg får likevel dårlig samvittighet for å kaste brukt jord i søpla. Tidligere har jeg tatt vare på litt og blandet inn ting og tang som jeg har tenkt ville gi jorden nytt næringsinnhold, og satt den vekk under tett lokk - nesten som kompost. Men siden jeg ikke har noe apparat til å måle næringsinnholdet med, vet jeg jo ikke om metoden har noe for seg. De fleste ville nok sagt nei. At det lukter himmelsk når lokket tas av etter et halvt års tid trenger jo ikke å bety så mye.

I alle fall, i år har jeg bestemt meg for å bare kjøre ny kvalitetsjord. Det blir litt spennende for meg å teste ut hvor stor effekt bedre jord egentlig har. Vil god jord kompensere litt for manglende lys? Nå har jeg ikke store nok krukker til å gå skikkelig avansert til verks med mange lag med ulike jordtyper, slik som Marios Verden gir oss oppskriften på. Det får holde å dele i to lag. Nederst har jeg tenkt å ha krukkejord iblandet kugjødselkompost, og så ha litt mildere jord i blandet litt perlite i øvre halvdel. Hadde tenkt å teste ut bleiefyll (les mer om det i bloggen Vår svenske Sommerhage), men tror det heller får bli i større krukker i feriehagen. I tillegg kan det jo bli litt langtidsgjødsel-kuler etter hvert for de som fremdeles sulter utover sommeren, og utover det kan det bli litt flytende gjødsel i vannet, men det burde vel ikke være nødvendig med det aller første.

Hva gjør du med brukt krukkejord? Tror du det har noe for seg å blande inn litt gjødsel og la den stå og godgjøre seg f.eks. i et år?

7 kommentarer:

  1. Eg hadde nok hatt same tvil dersom eg ikkje hadde hatt ein komposthaug å fylle brukt krukkejord på. Eg kjøper ny jord til krukkene kvart år, med unnatak av ei som eg har villvin i og ei med alpeklematis. Eg kjøper beste sort krukkejord, for der skal sommarblomstrene prestere mykje på kort tid. Noken plantar rett i kukompostjord. Er det eit bed som skrantar i nærleiken som ingen brur seg om så hadde eg brukt den gamle jorda der.

    SvarSlett
  2. Ser ut som det med bleier funker. Barnebarnets fravokste bleier har havnet i bøttene mine. Selv med den tørken som har vært har jorden vært fuktig. Jeg la hele bleien oppi etter bløtlegging i vann. Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  3. Jeg forstår at det å lage ett eget kompostsystem på terassen er å kaste bort plass. Litt iallefall. Ville antakelig som du kastet det, evt hørt med sameieet om det var noen bedd som trang påfyll ute.

    Selv er jeg ikke så flink. Jeg bytter som regel bare ut i de små pottene, de stoore tar jeg bare ut de øverste 20 cm, og fyller opp med ny jord på toppen. :)

    Koselig å følge med på bloggene dine!

    SvarSlett
  4. Blöjor läste jag om förra våren men jag har lika väl inte försökt, dumt, men nästa år kanske.. Det är något med att gå och köpa blöjorna tror jag, kan ju hända grannarna ser mig och tror jag, gamla, blivit tossig eller ska bli farmor..
    Gammal jord gräver jag ner i bädd och köksträdgården eller där det bäst behövs lite mylla. Även om näringen har försvunnit brukar det vara massa torv kvar och det är väl bra för jorden.

    SvarSlett
  5. Tja, jeg vet ikke om jeg hadde kastet den jorda om jeg hadde balkong. Næring kan man jo tilføre med langtidsgjødsel, det store er vel at strukturen ofte er dårlig i slik brukt krukkejord, spesielt om jorden i utgangspunktet primært var torv. Jeg ville nok ha gått for en variant hvor jeg halvblandet inn kukompost i eksisterende jord, kanskje.

    Eller kanskje ikke. Har man en liten balkong så vil man jo lykkes best mulig med alt. Selv dumper jeg gammel krukkejord i beddene.

    SvarSlett
  6. Hos oss har vi en diger plass vi kan hive kompost, "hageavfall" fra terrassene våre og gammel krukkejord. Veldig greit! Den er liksom så ekkel den inntørka krukkejorda. Jeg hiver litt i terrassetrauet, men det meste går i komposthaugen i boligsameiget.

    SvarSlett
  7. Så kjekt at dere er med på at dette kan være en grublete sak for en balkongianer :-) Vel, det ble ikke mer enn en halv søppelsekk, og nå er det meste kastet. Kompostanlegg på balkongen er ikke aktuelt, den er for liten. En boks med lokk kunne jeg muligens plassert i boden, men så var det dette med å være helt sikker på næringsinnholdet - finnes det noen måte å måle næringsinnholdet på tro? Hm...

    SvarSlett