onsdag 19. mai 2021

Siste innspurt før utplanting

 Vel, Skyggebalkongen ble faktisk beplantet før nasjnaldagen. Det er ikke lenger noen risiko for kalde netter, og dessuten er det godt med alt som er gjort. Men før jeg deler sesongstart, noen kjappe refleksjoner fra barnerommet...


Som nevnt i forrige innlegg har jeg noen såpotter hvor jeg sådde flere sorter i samme potte fordi jeg ikke regnet med at alt var spiredyktig. Litt rart å inspisere potten på bildet over, hvor en frøplante er kjempehøy, mens resten er bittesmå. Det kunne blitt omtalt som ujevn spiring, men det er så klart snakk om forskjellige sorter.

Jeg er imidlertid ikke sikker på hva det er, muligens er de minste Blodbeger, og den høye en Blomsterbuskbalsamin. Håper å finne ut av det i juni :)


Siden frøplantene vokser opp på kjøkkenbenken, blir de vitne til ymse matlaging. Her om dagen lagt jeg en pizza, og halvveis i løpet syntes jeg stemningen v ar litt uggen idet jeg slengte på noen varmebehandlete spinatrester. Da ble jeg selvfølgelig klar over de grønne ungdommene som stod der i bakgrunnen og bivånet det hele. Det slo meg at hvis de kan se og tenke, så var det mulgens et litt skremmende opplevelse å se grønne frender få så dårlig behandling.

Men, på den annen side - en potte basilikum stikker jo ikke akkurat av selv om deler a den blir fortært - så jeg regner med at den traimatiske opplevelsen ikke gjorde så stor skade, denne gangen heller :)

Fortsatt fin mai!

2 kommentarer:

  1. Uffda, at plantene har følelser har jeg ikke tenkt på.
    Håper jeg blir til ei gammel eik etterhvert :-)

    SvarSlett
  2. Ja, det er jo noen som forsker på at planter, spesielt trær, snakker med hverandre, syns det er litt artig. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett