fredag 21. mai 2021

Sesongstart i skyggen

Og så ble det omsider tid for utplanting på Skyggebalkongen. Ingen spennende prosjekter i år, men enkelte nye sorter som jeg gleder meg til å se hvordan vil trives i skyggen. Enn så lenge er det - som vanlig - voksduken som pynter opp mest...


Ktukken helt til høyre er en Hakelilje som jeg har hatt i 6-7 år , men som kun har blomstret en gang - da den ennå hadde kraft fra produsenten. Her i skyggen virker det som om den ikke greier å lade batteriet nok tyil å produsere blomst. Men den henger uansett med som et grønt alibi - bladene kan gjøre litt av seg og det liker jeg jo.


Trauet som i mange år har vært fylt med petunia har i år fått en ny vri. Det  er mest Prydløvemunn, men tror jeg også blandet inn noen andre. I år er tanken at det som trives får vokse seg til, og hvis noen må flyttes så må de jo det, men det får altså vente. Dette trauet står klin inntil rekkverket, og plantene er nok de som vil nyte best av eventuelt regnvann.

Pinnene er kun for å holde skjæra unna frøplantene, men kanskje dueparet kan ta et hint eller to, også.


Alt er ikke kommet ut ennå. Grønnrennene har fått bra stell de siste ukene, og nå er de  nesten druknet før de henges ut på balkongveggene. Det kan bli et par måneder til neste gang de får vann, så noen våte tær nå takker de meg nok for i juli...

Nå blir det en tur til feriehagen for årets første egentlige hage rydding.

4 kommentarer:

  1. Koselig med grønnrenner uten om sommeren, kos deg i feriehagen. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Det er helt utrolig at plantene dine kan klare seg i tå måneder. Hell og lykke! Anne

    SvarSlett
  3. To måneder uten stell, det skal noe til å klare seg da.Har en skyggeterrasse som får lite tilsyn, og der er det kun hostaer:-)
    Nyt livet i feriehagen!

    SvarSlett
  4. Hei og takk for kommentarer. Det er jo bare Grønnrennene som klarer seg så lenge uten vann. De andre trenger bare å tørke i 3 uker :)

    SvarSlett