søndag 31. mai 2020

Artige ruter om våren

Det vokser en del ruteliljer (Fritillaria meleagris) i feriehagen, og ikke bare på de stedene den opprinnelig ble plantet.


Jeg digger denne planten, for den greier faktisk å frøså seg på steder hvor jeg jo gjerne vil ha den, men hvor jeg luker flere ganger hver sesong og derfor skulle tro at også frøplanter røskes vekk. Men den etablerert seg sannsynligvis raskt, sånn at emnet til ny løk dannes før jeg rekker å luke.

Har både hvite og burgunder. Begge variantene er fine, men beundrer gjerne det merkelige rutemønsteret litt ekstra - hva i all verden er det som får naturen til å lage rutemønster på kronblader? Det må jo gi planten en  fordel, ellers ville den vel vært ensfarget?

Fin pinsehelg! Jeg har nylig fylt Skyggebalkongen med frøplanter. Mer om årets frøsådd ganske snart!

4 kommentarer:

  1. Ja, de er utrolig fascinerende. Og villige i tillegg! Kan det bli bedre?
    God pinse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan knapt bli bedre :) Har prøvd å så dem, men det gikk imidlertid ikke like greit. Tror de liker best å fixe det selv.

      Slett
  2. Jeg liker også godt rutelilje, det er en artig plante. I år har alle mine vært lilla. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror jeg fikk med noen hvite helt fra starten, er vel litt tilfeldig hva som er i løpkpakkene.

      Slett