onsdag 18. desember 2019

Grønt og gult

I disse dager er vel de fleste mest opptatt av rødt, sølv og glitter og sånn, men jeg deler nå likevel fra en årstid som definitivt er forbi. Høsten kom og gikk, og det gyldne løvet utenfor vinduet varte vel bare i noen få dager. Syntes kontrasten til det grønne på min side av glasset var litt artig.


Pelargoniumene har hatt et jubelår til tross for et liv i skyggen. De har vokst mer enn tidligere år, regner med at det skyldes at de for en gangs skyld har fått litt gjødsel gjennom hele sesongen. Det pleier jeg nemlig ikke å være så flink til. De fleste plantene ble dermed nesten dobbelt så høye som de pleier!

Hadde jeg hatt den minste mistanke om dette tidlig i sesongen, kan det nok tenkes at de hadde fått litt større potter å boltre seg i. Noen av plantene er årets avleggere, og de står fortsatt i samme potte som stiklingen ble satt i. Alle har blomstret, men med mer jord ville det sannsynoigvis også blitt mer vekst i bredden og dermed flere blomster. Satser på det neste år!

Nå er sesongen over og vinduskarmene må ryddes for litt juleplanter og pynt. Jeg blir nødt til å beskjære pelargoniumene ganske kraftig, men det tåler de jo. Har ikke noe kjølig overvintringssted her i byen, så da fungerer det best om de får beholde noe grønt. Også overvintring fungerer nok i litt større potter, men det får stå sin prøve. Det er uansett ikke snakk om uerstattelige sorter, de kan erstattes med stiklinger fra feriehuset.

Om noen uker skal jeg så de frøene jeg høstet i sommer etter å ha krysspollinert Pelargoniumer med ulik farge. Ser jo at det er kommet frø også på planter hvor jeg *ikke* hjalp til, så jeg kan jo ikke være sikker på at de frøene jeg har spart på faktisk er krysninger eller bare tilfeldige frø. Det finner jeg ikke ut av før til sommeren - hvis det blir spiring...

God advent!

4 kommentarer:

  1. Bildet her fanget blikket mitt på Hageblogger, gult og grønt er så fint!

    Det er så spennende med planter som har krysset seg selv. Håper du får en virkelig fin, ny sort av det!

    God jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar, og fortsatt god romjul!

      Slett
  2. Fint bilde, spennende med krysningen. Jeg har lagt merke til at det ofte drysser noen små svarte frøaktige ting fra pelargoniumene min, og jeg har slengt dem i en potte med litt jord, men aldri noe som har spirt. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, pelargoniumene setter nok frø uten å få hjelp, men jeg regner med at de frøene da har alle arvestoffer fra morplanten. Frøene ligger utenpå det som ser ut som frøkapselen, dermed drysser de lett. Jeg har også sådd sånn frø-rusk tidligere år, uten å oppnå spiring. Kanskje det er vanskeligere å få spiredyktioge frø enn jeg tror?

      Slett