mandag 4. februar 2019

Overdådig blomstring i februar

Hva med litt fargeglad blomstring i februar? Altså, dette flotte børstetreet er ikke knipset på Skyggebalkongen, selv om jeg gjerne skulle hatt et par eksemplarer der også. Jeg dro på min årlige skrivereise til varmere strø, og nyter sommer og altså storartet blomstring.


Flaskekosttreet (Callistemon) tilhører flaskebørsteslekten og har såvidt jeg vet opprinnelig utbredelse i Australia, men vokser også i Middelhavsområdet. Den er ikke herdig i Norge, men selges faktisk som sesongplante.


Blomstene er rimelig spektakulære, og det er lett å se hvorfor den kalles "Bottlebrush" i England. Der har treet faktisk blitt dyrket i Kew Gardens siden 1789.


Og om hver enkelt blomst er et flott syn, så er hele treet enda flottere - the more the merrier...


Jeg bor like ved dette treet, og det er nesten umulig å passere uten å stanse opp litt.


Blomstringen varer ikke evig, kostene faller av og pynter både asfalten og parkerte biler. Sannsynligvis varer hovedblomstringen bare et par uker, men  med småblomstring over en lengre periode. Jeg har bodd her mange år, men aldri sett dette treet blomstre så rikt som i år.

3 kommentarer:

  1. Hvah? Åja, selvfølgelig. Skikkelig artig plante, den der. Gleder meg villt til å dra sørover med det aller første :)

    SvarSlett
  2. Spennende tre, jeg har aldri sett det før, men har nok ikke vært sørover på denne tiden. Håper du koser deg. Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Flott og fargerik!
    Godt med påfyll av sol og varme, kos deg.

    SvarSlett