onsdag 30. august 2017

Skyggesikkene

Regn i feriehagen og skygge på balkongen. Jeg er ingen storforbruker av solfaktor i år, akkurat, verken i byen eller på landet. Heller ikke beboerne her på Skyggebalkongen har hatt stor tilgang på c-vitaminer i år, men solsikkene har greid seg bra, og jeg har faktisk hatt mer glede av dem i år enn i fjor - da blomstret de jo mest mens jeg var bortreist.


Da jeg returnerte til byen så skyggesikkene sånn ut. Litt slappe, men med strålende gule blomster som nærmest fylte de to kvadratene balkong med solskinn. Det vil si, da jeg kom hjem lå de fleste sikkene strekk ut, og sånn ble de liggende til jeg neste dag fikk den fantastiske ideen om at jeg jo kunne gi dem noen støttepinner.

Noen ganger lurer jeg på hva som har skjedd med hagegleden, for en håndfull år siden ville jeg plassert tilsvarende støttepinner allerede i de små priklepottene. Men i alle fall, selv slappe skyggesikker kan altså stramme seg opp. Og selvfølgelig ble det enda litt freshere når de hadde fått slukket tørsten skikkelig.


Det er litt snodig at skyggesikken som står lengst inne i kroken faktisk er den fineste. Jorden er den samme, men krukken er nok en anelse større. Gleder meg til blomstringen, for det ser jammen ut som om denne har produsert den aller største knoppen, også! Uansett greit å vite at solsikker ikke er så avhengige av sol som man kanskje skulle tro :)

Nyt sesonginnspurten! For selv om september kan bli fin er det beste av sommeren bak oss - eller foran oss, hvis vi bare ser stort nok på det...

8 kommentarer:

  1. Hei Bille. Så flott at du har fått blomst på skyggesikkene dine! Jeg har alltid trodd de var avhengige av veldig mye sol! Ja, jeg tror du har helt rett i at størrelsen på potten har mye å si når det gjelder hvor godt planten har det ;-)
    Vi får håpe hagegleden din vender tilbake for fullt neste sesong. Selv har jeg også blitt litt mindre entusiastisk i hagen enn jeg var for noen år siden. ALt i livet går vel i rykk og napp, så jeg stresser ikke så mye med det. Ha en fin innspurt på sesongen du også.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Jepp, det er vel litt av og på med hageinteresse som andre interesser. Og så var det dette med at helt nye interesser også skal ha litt plass :) Fin høst ønskes!

      Slett
  2. Skyggedahlia, skyggeroser og nå skyggesikker. Skyggereportoaret ditt har vokst seg stort. Så godt at solen stort sett alltid skinner på skyggebalkongen, særlig med hjelp av skyggestøttepinner.
    Hilsen naboen som har mye sol, men ingen blomster på balkongen i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei nabo! Nesten litt fint å vite at du har en lettversjon på balkongen din i år, men inngangspartiet hos deg blir bare finere og finere for hvert år, til glede for meg og andre forbipasserende.
      PS: Du glemte skyggepalmene :)

      Slett
  3. Kjekt å ha solsikker som lyser opp på balkongen. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk. Ennå har ikke de siste blomstene kommet helt ut, så kanskje blir det litt lys her ute også i september.

      Slett
  4. Så vakre skyggesikker! Herlig:) Jeg har erfaring med litt pause i hage-energinivået. Hadde det et par år til fordel for golf og nyforelskelse, men så ramlet den over meg igjen gitt... Den totale hagegleden! Og det til tusen. Stakkars kjæresten min skjønner vel ingenting :D Nei, slapp av og nyt når du vil, jobb når du vil og la hagegleden varme deg når den er der. Den blir nok aldri helt borte. Den lar bare de andre gledene få slippe til litt innimellom ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! De kommer og går de interessene, men hageinteresse er kanskje en av de få som nesten alltid kommer tilbake i fullt monn, ihvertfall her hos meg. Dere får anlegge en minigolfbane blant staudebedene... :)

      Slett