lørdag 1. mars 2014

Ja, vi lengter etter lyset!

Det er allerede mars, og det merkes godt hvordan dagslyset blir sterkere nesten dag for dag. Selv på en gråværsdag som i dag oppleves lyset som litt mer intenst!

Jeg har overvintret en del planter fra Skyggebalkongen. I vinduskarmene står slitne planterester og jeg går stadig og grubler på om det kan være liv i pottene. Flere Pelargoiumer ser ut til å ha gått ut av tiden, men siden det ofte viser seg at tilsynelatende døde planter også kan sette nye skudd, har jeg ikke kastet noen - ennå. Dronning Ingrid har klart seg aller best, det er bare en stikling som ble satt på sensommeren som nok må jobbe hardt for å få forlenget oppholdstillatelse.


Bildet er fra i høst, da plantene fra Skyggebalkongen var tatt inn. En potte med blomstrende Petunia lengtet nok tilbake til lyset, men greide likevel å presse fram ettpar bonusblomster etter at den var tatt inn. Det skyldtes nok økt temperatur heller enn gode lysforhold. Jeg har lest at flere bloggere greier å overvintre Petunia, en plante jeg var sikker på at var ettårig, så denne ene fikk stå i et vindu vinteren gjennom. Sakte men sikkert skrumpet den inn til en heller vissen sak, men siden jeg jo ikke vet noe om hvordan en overvintrende Petunia skal oppføre seg, har jeg ennå ikke kastet den. I en byleilighet finnes det ikke mange nok vinduskarmer, så alle rom tas i bruk til planteoppbevaring. De fleste som har besøkt meg i vinter har nok lurt litt på alle de tilsynelatende visne planterestene, men vært hensynsfulle nok til ikke å si noe, he-he :)

Nå som vi såvidt har tittet inn i mars måned, er det på tide å potte om Pelargoniaene. Gjett om jeg gleder meg! Ikke bare skal sannhetens øyeblikk avdekke om det i det hele tatt finnes noen levende rot i pottene, men det skal bli fint å få ryddet litt i vinduskarmene. Samtidig som plantene får ny jord, blir de trimmet. Jorden vannes svakt, og i et desperat ønske om å gi plantene bedre lys, pusses vinduene :) På grunn av plantene og våren som er i anmarsj blir noe så kjedelig som vindusvask en inspirerende oppgave - hvem skulle tro det om meg for bare få år siden :)

Ha en god helg, lyset er på vei! Er du klar?

12 kommentarer:

  1. Gjett om jeg er klar! Dagene som blir lengre og lysere etter hvert skal nytes! Vi har til og med sett solen i dag :))) O lykke! Trodde nesten den hadde glemt oss bort.
    Nytt for meg at petunia kan overvintres, og kanskje det hadde vært like greit for plassen sin del at jeg ikke visste? ;) Jeg kommer til å forsøke så takker for tipset.
    Lykke til med pelargoniene,,,håper det står til liv.
    Fortsatt fin helg ønskes fra Tone

    SvarSlett
  2. Hehe :) Håper alle visne og innskrumpede planterester (det var da en brutal beskrivelse..?) viser seg å ha en voldsom livskraft på lur. Det er forunderlig hvordan de klarer de utroligste utfordringer innimellom. Andre ganger når alt ligger til rette, (tilsynelatende) så bare legger de seg utover og dør. (Jaja, kanskje de fikk litt lite vann da... ja og så alt for mye etterpå..)
    Selv om lyset kommer tilbake kjenner jeg at jeg savner solen noe helt forskrekkelig om dagen. Jeg blir lettere desperat etter å komme ut ved det minste glimt av den. Jeg håper den tar igjen for den manglende innsatsen utover våren og sommeren.
    Ha en fin helg og nyt lyset. Her snør det som bare det idag ...

    SvarSlett
  3. Endelig lengre og lysere dager :-) Etterlengtet for oss og plantene. Håper det har gått bra med dine overvintrede.
    Kan godt komme litt sol også .-)
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  4. Du er veldig tålmodig med plantene :-)
    Jeg gidder ikke ta vare på Petunia o.l, men Fuchsia og Pelargonia har jeg overvintret mange av på soverom. Går bra det, når de ikke har det for varmt. Har et par-tre chiliplanter nå...

    SvarSlett
  5. Hei! Dette var det morsomt å lese. Jeg savner sola vanvittig. Jeg tror aldri jeg har opplevd noe lignende. Men dagen er lysere og dagen er blitt mye lengre. Og ikke minst det går mot vår. Snøklokkene blomstrer og krokusen har såvidt begynt.
    Det er innmari spennende å se hva som har klart vinteren. Noe jeg lærte på gatnerskolen, var at hvis en bare hadde vinduskarmer, kunne man feste hvitt papir bak pottene (inn mot rommet). Det vil reflektere lyset. Gjorde det med noen tagetesplanter som jeg fikk i januar. De stod ranke som lys.
    De besøkende har vel allerede lurt på i sitt stille sinn hva du driver med, så de vil sikkert ikke si noe nå heller om du tapeteserer blomsterkrukkene med papir. God kveld! Anne
    .

    SvarSlett
  6. He he kos deg med vindusvasken :-) Jeg er klar, og det er visst nok hagen min også.
    God helg

    Mvh New Dawn

    SvarSlett
  7. Etter inspirasjon fra deg har jeg sådd zinnia, og for en vektkraft i de frøene! Etter 3 dager har alle tittet frem i fullt monn :) Lykke til ompotting og vindusvask!

    SvarSlett
  8. Jeg er klar som bare det. Frølista blir lenger og lenger, mens plassen blir mindre og mindre.
    Sånn går dagan :)

    SvarSlett
  9. Vårens lys virker inspirerende på meg også, spennende å følge med i pottene fremover.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  10. Klar som et egg her, Bille! :-) Lykke til med plantevekkingen, det er supertrivelig å hjelpe litt til på mirakelfronten!

    SvarSlett
  11. Det merkes at nå er det snart vårjevndøgn! Spennende om det er liv i petuniarota. Overvintring tar mye plass, og jeg har begynt å skjønne hvorfor folk overvintrer stiklinger i stedet... Men det blir jo større planter av å overvintre de god gamle da!

    SvarSlett
  12. Takk for mange hyggelige lys-hilsener! Godt at vi alle er klare, krible-krible! :)

    SvarSlett