torsdag 16. juni 2011

Hvor blir det av blomstringen?

Jeg holdt hva jeg lovet - kastet de gamle såkarene som skulle få en siste sjanse fram til midten av juni. Så nå er det kun 4 minipotter igjen på balkongbordet, det kan jeg leve med, særlig fordi det spirer og gror i to av dem.

I kveld rigget jeg meg til med kaffe og lesestoff på balkongen, oi så herlig! Med utsikt rett inn i det grønne - men hvor blir det av årets overveldende blomstring? Hm.

Jeg begynner å bli litt utålmodig, men sånn er det egentlig hvert år, særlig etter at jeg har besøkt feriehagen. Da blir det litt stusselig her på skyggebalkongen. Med forsommerblomstring i ferieland friskt i minne, fortoner balkongbeplantingen seg om mulig enda mer som en kjøkkenhage. Jeg angrer allerede på Prydtobakken (Nicotiana) som breier seg noe voldsomt og skygger for andre. Til alt overmål plantet jeg TO i samme krukke, og EN i en annen krukke.

Det hjelper lite å ta tiden. I skyggen er det vanlig at blomstringen lar vente på seg. Søndag skal jeg på hagesenter og handle noe som kan friske opp litt.

Fargeprøve. Litt skjelven på labben av å se årets første.
Da jeg returnerte fra pinseferie, var forresten knoppen på min egensådde Flittiglise (Impatiens) sprunget ut (og vel så det). Så nå har jeg ihvertfall sett hvilken farge en av de to sortene har. For å si det sånn, jeg gleder meg til å se fargen på den andre sorten. Nå er det jo ingen blomster som er stygge heller da, og akkurat nå - uten en eneste liten blomst på plantebordet, savner jeg den knallrosa blomsten veldig mye.

Ha en super helg!

5 kommentarer:

  1. Den som venter på noe godt vet du:) Men det er jo lov til å jukse med noen sommerblomster fra gertneriet også, et sånt lite supplement bare:) Blomstene kommer senere i skyggen, men så varer jo blomsten og fargen litt lengre også:)Masse god helg:)

    SvarSlett
  2. Hei Bille!
    Det er nesten som å høre meg selv sist jeg besøkte feriestedet vårt i Sverige ;-)
    Jeg gjør som Linda og fusker litt med blomstene på balkongen i Oslo. Der kjøper jeg ferdigvokste eksemplarer på hagesenter siden jeg blir så utålmodig på å se blomster :-)Staudene koser jeg meg med til de er ferdigblomstret, så drar de ut på en lang reise til hagen i nabolandet.
    PS: Jeg synes balkongen din virker veldig frodig. Grønt er jo også veldig flott da!
    Ha en riktig fin dag i regnværet her i Oslo.:-D

    SvarSlett
  3. Jeg må også kjøpe planter til verandaen mens jeg venter på de frøsådde. Håper du finner noe flott og utvalget på denne tiden er jo bra.
    Det så koselig ut på balkongen din med kaffekopp og hageblad.

    Ha en fin balkonghelg!

    SvarSlett
  4. Imponerad som vanligt över det du har i den andra hagen, att du kan åka ifrån fröplantor så länge men att de klarar sig. Själv tar jag livet av det mesta.. Egensådd är guld värd när den blommar, men hos mig är det som regel i augusti. Vill man ha blommor nu är det gartner'n som gäller :)

    SvarSlett
  5. Ja, jeg burde jo fylt balkongen med kjøpte blomstrende planter for å få full fart med en gang, men så liker jeg jo å så, og da blir det ikke plass til både kjøpte og selvsådde. Et par blomstrende kjøpeplanter innimellom det grønne skal nok gjøre seg bra :-)

    SvarSlett