torsdag 23. juni 2011

Akeleie - favoritt her også!

Jepp, her også! Det finnes vel knapt en hageblogg uten et innlegg om Akeleie (Aquilegia) på forsommeren. Jeg har ikke fått den til å trives her på skyggebalkongen, men det er fullt mulig å få den til å overvintre i krukke. Derimot har jeg mange akeleier i feriehagen, og jeg vet at det må bli flere etter hvert - det finnes jo så vanvittig mange forskjellige! Absolutt en favoritt!

Mine akeleier er nokså vanlige krysninger som jeg har sådd selv for en liten håndfull år siden. De spirte utrolig lett. De er også lette å ha med å gjøre senere, ihvertfall de vanligste sortene. Det finnes nemlig veldig mange arter og sorter, noen blir robuste tuer mens andre er litt mer høystrakte med mindre bladverk. De fleste har utrolig vakre blomster og gjerne i flere farger. Sortene er imidlertid ikke frøekte, så nye planter vil etter hvert nærme seg villformen som er blå. Men underveis vil det kunne dukke opp planter med ny farger og former i hagen. Spennende for den som ikke må ha full kontroll i hagen!

I feriehagen har jeg bl.a. en nokså lav og tett sort med flott bladverk som er dekorativt lenge etter blomstringen. Bladverket kan ha litt ulike farger. Bladverket kommer tidlig, og ihvertfall de med tuevekst er et betydelig grøntinnslag i hagen nesten hele sesongen.



Blomstene kommer på forsommeren, gjerne i starten av juni i gode soner men noen akeleier kan også blomstre inn i august. Det kommer vel litt an på arten. Selve blomsten er et lite kunstverk som ihvertfall jeg ikke går lei i en fei. Fasongen kan nemlig variere litt fra plante til plante, men de 5 traktene er felles for mange vanlige sorter. I tillegg kommer fylte sorter, og dessuten kultivarer "midt i mellom". Merk at kultivarene er mer kortlivede, men ved å knipe bort visne blomster kan sånne planter bli et par år eldre.

Det er vanskelig å dele Akeleie, men det er lett å få nye (bokstavlig talt) planter fra frø og nye eksemplarer vokser raskt. Vanlig hagejord går helt fint, gjerne med litt humus. De vil gjerne ha god drenering, men litt mer fuktighet om våren. Skal du flytte Akeleie bør du gjøre det tidlig om våren.

For en gangs skyld en vakker plante som rådyrene ikke spiser opp.

Har du en akeleiehistorie på lur? Hvor gammel er din eldste?

3 kommentarer:

  1. Jeg visste ikke at rådyra ikke likte akeleier! Det skal jeg spre videre til noen med hage som ufrivillig har rådyr! Jeg har ikke prøvd med akeleier i kassa mi, men det skulle vel egentlig ikke være noe i veien for det.

    SvarSlett
  2. Flotte akeleier du har, og takk for informativt innlegg.
    Vedrørende Spaniablåstjerner, om du ser bilde av noe i bloggen min som du kan tenke deg i bytte, så skrik ut.

    SvarSlett
  3. Så fine akeleier du har :)
    De er en av mine hagefavoritter, og særlig fordi de er rådyrsikre, ettersom hagen min er plaget av rådyr i perioder.

    Det finnes så mange lekre varianter, men jeg har bare fire-fem forskjellige akeleier i hagen. I år har jeg sådd to slags rosa også. Frøplantene er plantet ut i hagen, men blomstene kommer vel ikke før til neste år.

    :)

    SvarSlett