torsdag 13. august 2015

Asiatiske liljer i feriehagen

Mens det klargjøres for vedlikeholdsarbeider her på Skggebalkongen, får jeg trøste meg med bilder fra årets blomstring i feriehagen. På runn v permisjonen min blir det mer tid i hagen enn tidligere år, og selv om enkelte planter greier å smette blomstringen innimellom besøkene mine, fikk jeg ihvertfall med meg de største liljene på topp.


Denne oransje asiatiske liljen er en helt ordinær sak uten sortsnavn, plantet for 3 år siden. Den blir mer blomsterrik for hvert år. Selv om bare 2 av 3 løker har overlevd, gir hver løk ca 10 blomster i år.


Like ved står Lilium Regale. Den er vel mer trompet enn asiatisk, men blomstrer i alle fall samidig. Den ble også plantet for 3 år siden, og også her er det 2 av 3 løk som har greid seg. Den er nokså liten i år, og jeg forstår ikke hvordan forskjellen kan være så stor når den vokser like ved den oransje. Skal de ikke ha samme stell? Fire blomster på en løk er greit nok, men det ser ikke ut til at blomsteremnene på løk nummer 2 makter å springe ut.


Denne røde er samme variant som den oransje - navnløs. Den har noe færre blomster i år, men vokser på et annet sted i hagen. Den har forresten satt sideløk, men den nye planten trenger nok et par år på å blomstre.

Jeg har også noen orientale liljer, de står nå i knopp og blomstrer senere, så de får vel få sin egen bloggpost etter hvert.

Nyt august! :)

5 kommentarer:

  1. Ja, liljeblomstringen er verd å få med seg :) Kongeliljen er flotteste trompetliljen! Sats på at den trenger noen år på å bygge seg opp... Liljer er jo (også) noen særinger. Sies at tropet- og asiatliljer liker best alkalisk jord, mens orientalske foretrekker sur. Det vet ikke mine!
    Noen trenger et par år før de i det hele tatt kommer opp av jorda. Rekorden her er 'Stargazer', som hadde lyst til å vise seg 8 år etter at den ble lagt!

    SvarSlett
  2. Fine Liljer du har i feriehagen din, fine bilder.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Så flotte liljer! Skulle tru alle liljer overvintra i den hagen din der, men det er gjerne sånn med liljene som tulipanene - de går ut selv om de egentlig er herdige?

    SvarSlett
  4. Nydelige liljer, hver på sin måte. Flotte farger har de også.

    SvarSlett
  5. Håper at jeg får et glimt av orient-liljene neste gang jeg skal til feriehagen. De blomstrer senere, men det kan nok være at de er på hell allerede.

    SvarSlett