mandag 5. november 2012

Sommeren fortsetter inne

I sommer kjøpte jeg en plante på torget, som skulle pynte opp litt på Skyggebalkongen. Den kom i blomst og ble riktig flott med sine lilla-spettede tredelte blader og hvite blomster. Jeg vet ikke hva den heter, tror torgmannen kalte den Lykkekløver, og jeg tror det er en Oxalis.

For en ukes tid siden tok jeg det som var igjen av planten inn, uten egentlig å tro dette er noe mer enn en sommerplante. Men nå lurer jeg litt på hva jeg gjør videre, kan den overvintres inne?


Litt sjuskete sånn på tampen av sesongen, men fortsatt med noen fine blader. Bildet over er tatt i slutten av oktober.


Omtrent 10 dager etter at den flyttet inn, er det kommet i alle fall 3 blomsterstengler! Hver stengel har et knippe med 4-5 hvite blomster.


Og etter at jeg røsket vekk noen visne blader, fant jeg en horde med både blad- og blomsterskudd på vei opp fra jorden! :-o  Jeg forstår jo ikke annet enn at denne har tenkt å holde det gående i noen uker til!

Er Oxalis vanlig som inneplante, i så fall kan den vel stelles som en vanlig stueplante? Eller skal den etter hvert lures til å ta en pause, og dermed helst stå kjølig og vannes bare bittelitt?

Tar gjerne imot noen tips fra både eksperter og noviser ;-)

6 kommentarer:

  1. Du kan ha dem inne, men jeg setter mine i en mørk kjeller med noen få + grader og tar dem ut i igjen når det blir vår. Liker nok best et kaldt rom hvis man skal ha dem inne. Veldig livskraftige. Rådyr gnagde mine godt ned flere ganger i sommer, men de ga ikke opp. Lykke til!

    Brita

    SvarSlett
  2. Jeg oppbevarer også mi plante kjørlig gjennom vinteren.
    Nå har den visnet ned, men på vårparten kommer det opp nye blad.

    SvarSlett
  3. Det er oxalis triangularis. Tror ikke den har noe norsk navn, men i Danmark kalles den "sommerfuglekløver". Jeg lar også min få kjølig hvile om vinteren.

    SvarSlett
  4. Der lærte jeg noe nytt igjen! Oxalis har jo så vakre blader, men har alltid hørt de er ettåringer. Når jeg leser dine svar, forstår jeg de kan vinteroppbevares kjølig. Løp og kjøp (men snart er vinterrommet fullt).

    SvarSlett
  5. Takk, takk! Nå lærte jeg mye nytt! Jeg får se om jeg greier å holde liv i den til våren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og det greide jeg gitt! Og ikke stod den kjølig heller. Sjekk etiketten Oxalis hvis du vil se hvordan det gikk.

      Slett