lørdag 15. oktober 2011

Hva skjedde med min Hosta?

I høstferien fikk jeg endelig delt og flyttet den store hostaen i feriehagen. Det vil si den er bare 3-4 år gammel, men stod akkurat der jeg heller vil ha et par klematiser, som skal klatre oppover nordveggen. Ingenting er umulig før man har forsøkt! Hostaen er nå plantet foran for å skjerme klematisene mot sol (neppe et stort problem mot nord) og vind.


Å dele en Hosta var utrolig mye vanskeligere enn jeg hadde innbilt meg! Voksestedet er svært grunt pga fjellet som huset delvis er bygget på, så røttene stakk ikke særlig dypt. Allikevel måtte jeg legge all medlidenhet tilside og dele roten FØR den var gravd opp. Det gikk på et vis, planten fikk litt hard medfart, men jeg regner jo med at Hosta er en tøffing som tåler det meste.


Denne planten har jeg som sagt hatt i 3-4 år. Den har vært veldig flott hver sommer. I fjor var det mange blomsterstilker, men i år kom det bare 3-4 stilker, og blomstene var litt rare og misfargete. De var litt skjoldete/flekkete, og de har aldri vært sånn før. Er det pga næringsmangel, eller er det et plantevirus? Vil det forsvinne av seg selv må som planten er delt og plantet i dypere og bedre jord?

Har du hatt misfargete bladliljeblomster før, så vil jeg sette pris på å høre hvordan det gikk med planten din.

4 kommentarer:

  1. Fin var den selv om blomstene var misfargede:)
    Å dele hosta er ikke enkelt ,men de tåler det og er det ei lita rot igjenn så kommer det ei ny plante :)
    Ha ei fin helg.

    SvarSlett
  2. Nei,dette har jeg ikke sett før...
    kanskje den blir "normal" neste år etter deling?
    Den er jo så tøff og tåler det meste, syns jeg.
    God søndagkveld:)

    SvarSlett
  3. Jeg har misshandlet mine Hoya mer enn en gang, og de lever fortsatt. Faktisk hivde jeg en rotbit som ble til overs under hekken en gang så nå vokser en stor plante midt i naboskillet også. Mor min graver dem opp ur min kompost, når hun kommer på besøk, hvor de vokser som bare det, hvite i bladen i brist på lys, men de vokser. De er tilsynelatende helt umulige å ta død på. Det håper jeg ikke gjelder de løker jeg fant i postkassa lørdag for nå drømmer jeg om masse nydelige blåblomstrende spaniastjerner, takk :)

    SvarSlett
  4. Jeg som tenkte at det var noen nydelige bladliljeblomster, så forteller du at det er ikke slik de skal være! Har delt hostarøtter i både to og tre og alt vokser seg til igjen.

    SvarSlett