onsdag 8. mai 2024

Stemoderlig frøplantebehandling

Balkongenthusiasmen har ennå ikke kommet helt i fri flyt, men det hjelper i det minste at det spirer og gror på kjøkkenet. Men - for noen av sortene har det gått litt i ball...

 

Det var ikke så lurt å vente med å prikle Atlas blomstene (Sommer-Azalea). Jeg sådde to sorter og tenkte at når jeg reiser til feriehagen kan jeg bare dele jordklumpen med makt og ta med halvparten av begge to. Men - og dette visste jeg jo - Atlas blir innmari sammenfloket og skal plantene deles må det gjøres mens de er ganske små.

Nå tror jeg nesten at de bare får bli på Skyggebalkongen hele gjengen. Det blir trangt om plassen selv når de plantes ut i en større krukke. Jeg får se det som et eksperiment...

Priklingen har npk gått lit semoderlig for seg for noen av de andre sortene også, men der har i alle fall noen frøplanter fått en rimelig grei start på sesongen.

Ellers fant jeg jo den sendingen med frøposer som jeg bestilte i fjor høst... etter at jeg hadde sådd årets planter, så klart. Litt kjedelig at jeg glemte den sendingen da jeg sådde, men heldigvis ble det grei spiring sånn at det uansett blir litt å plante ut på balkongen nå i mai.


Sortene som burde vært sådd for lenge siden får bare vente til neste år - det har så lite for seg å få blomstring i oktober. Men for Stokkrose, Hareball og hvit dahlia sådde jeg 4-5 frø 1. mai. Og heldigvis spirte alle tre i løpet av ca 4 dager. Da rekker jeg å plante ut frøplantene før jeg drar til feriehagen.

Det blir utplanting på balkongen  om noen få strakser!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar