søndag 9. september 2018

Klissete balkongrydding

I hele sommer har jeg forsøkt å rense Petuniaene regelmessig. Blomster visner hver dag, og det er fint å fjerne dem rent visuelt, men også viktig for at ikke planten skal sette frø og avslutte blomstringen.


Plantene er så store at det er nærmest umulig å fjerne alle, men jeg merker stor forskjell selv om jeg bare fjerner halvparten. Plantene kvitterer raskt med å sette mange nye knopper. Ennå er det full fart i disse plantene, og jeg regner med at de blomstrer fint i alle fall et stykke inn i oktober.

Det er hyggelig å pusle litt på balkongen, men disse plasntene er rimelig klisne å jobbe med. Visne blomster limer seg lett til plantedeler i nærheten, og fingrene mine blir bra klissete av å rydde opp. Forstår ikke helt hvorfor Petunia har denne egenskapen, det må jo nesten ha en hensikt som hjelper planten med noe? Men hva? Evolusjonen sørger jo gjerne for at de nyttigste egenskapene blir med videre.

Imens jeg grubler, får jeg klisse videre. En liten håndfull hver dag med saks er det enkleste.

God helg!

5 kommentarer:

  1. Hei Bille!
    Å fjerne visne blomster på petuniane, har vi aldri gjort. De blomstrer fra mai til frost, men det kan jo hende at skygge gjør det mer nødvendig. I år med ekstrem tørke har de ikke fått meldugg, som de ellers alltid får hvis de ikke får nok vann. Merkelig! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Ja, det må ha noe med lysforhold å gjøre. Denne sorten dabber av lenge før frosten hvis jeg ikke klipper, pluss at det kommer raskere nye blomster når jeg fjerner litt. Dessuten er blomstene nokså store så det ser litt finere ut når vissent fjernes. Plantene står på balkongbordet så jeg kommer jo lettere til enn om de var i ampel. Vet om folk som både fjerner og ikke fjerner, men har aldri tenkt over om det kan være ulike forhold/sorter etc.

      Slett
  2. Klissete, ja, og de får nesten alltid meldugg her, kanskje derfor jeg ikke er så glad i petunia...
    Opplever at de må plukkes jevnt, så klipping er kanskje ikke så dumt:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
  3. Det der har jeg også grublet på. Jeg pleier å fukte fingrene litt før jeg knupper. Hjelper en smule. Liker så godt Petunia, men synes det er mye jobb med nesten daglig plukking. Glemmer heldigvis dette hvert år, så det blir vel Petunia til neste år også, kjenner jeg meg selv rett.... Ha det godt Bille.
    Jannicke

    SvarSlett
  4. Jeg pleier ikke å ha Petunia, men i år har jeg hatt to med ganske små blomster, har ikke plukket og de har blomstret jevnt og fint. Litt mindre blomstring nå, så kanskje jeg skal ta en runde når regnet gir seg :)

    SvarSlett