søndag 26. august 2018

Sensommer i feriehagen

Er en tur innom feriehagen. Det har kommet en hel del regn etter tidenes sommertørke, og jeg var spent på hvordan det stod til i både bed og krukker.

Og jippi, jeg ble møtt av en frodighet jeg ikke har sett på lenge!


På trammen ble jeg møtt av dette floret. Georginene (Dahlia) er fra frø, og så vidt jeg husker kom nesten ingen i blomst i fjor, og det er dermed første året at jeg kan notere meg hvordan blomstene ser ut.


Når man sår georginefrø fra egen hage kan resultatet bli nesten hva som helst, uavhengig av morplanten. De fleste får enkle blomster som den nedenfor, men iblant blir det også fylte variasjoner, som den røde over.


De enkle, åpne er artigst, for de besøkes svært ofte av humlene. Når det summer i georginene er det sommer!


Ligusterbusken (Ligustrum vulgare) blomstrer på siste verset, men det er ennå insekter og enkelte sommerfugler på den.


I noen av krukkene er det ennå ikke blomstring. Disse georginene er frodigere enn de pleier, men knoppene er fortsatt veldig små. Uansett er det jo fine planter. De små krukkene inneholder Afrikas blå lilje (Agaphantus) som ble sådd for en god del år siden. Denne sorten er vintergrønn, men har ennå ikke gitt blomstring, så jeg gjør nok noe feil...


Hovedbedet med georginer er helt overgrodd i år. Fantastisk frodige planter som er fulle av blomster og knopper. Alle er høyere enn de pleier, jeg må jo bare anta at det skyldes at sesongen har vært varm. Tørken har ikke påvirket disse, men så har de jo sin opprinnelse fra Mexico.


Denne gylne sorten har jeg sådd fra egne frø for en del år siden. Jeg hadde bare en plante, men delte den i 3 i vår, og fra å se 2 blomster per sesong, er det i år minst 10 per plante. Veldig moro!


Denne har jeg også sådd selv, den er skikkelig blomsterrik i år. Tuen består nok av 2 eller 3 planter. Det er viktig å klippe bort visne blomster for å forhindre at planten går i frø. Hvis man passer på, kan blomstringen vare helt til frosten kommer.


Dette er årets meh, Duftfrytle (Luzula) som ikke dufter og som dessuten minner mer om et ugress enn en prydplante. Jeg viste balkongvarianten i forrige innlegg. I feriehagen er de riktignok litt mer blomsterrike.


I dette bedet er det blitt kaos, men tilfeldigvis avstemt i ulike rosatoner. Foran står Virginialeddblomst (physostegia virginiana), deretter Duehode (Chelone obliqua), og helt bakerst skimtes Strandkattehale (Lythrum). Det står en ikke-blomstrende Syrinhortensia helt til venstre i front, og innimellom Strandkattehalen vokser en Gillenia, som jeg mot alle oss fikk til fra frø for en del år siden. Og ja, inni gruppen med Duehode kjemper også en oransje Orientlilje om livets rett.


Her er Duehode på nært hold. Den kalles også Skilpaddeblomdst. Noe sier meg at det er på tide å plante om i dette bedet. Men det får vente til neste besøk eller til våren.

Og mens jeg koser meg her i hagen, vet jeg at det spirer i byleiligheten. Men det får vente til neste innlegg :)

Ha en finfin augustinnspurt!

12 kommentarer:

  1. Kjekt å se at georginene blomstrer så flott i år, her er det litt mindre blomstring, men håper det kommer. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Flere av mine Dahliaer som ennå ikke er kommet i blomst. Så får håpe at høsten blir fin :)

      Slett
  2. Flotte Georginer!
    En plante jeg har gitt opp pga. overvintring. Men lurer på om jeg kanskje skulle prøve igjen når jeg ser dine. Er veldig glad i de enkle.
    Det er jo veldig frodig i feriehagen, men hva med tørken denne sommeren? Alt må vel vannes?
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Gi aldri opp, men ha flere så er det alltids noen som blomstrer fint :) Jeg vannet mine i tørken, men tror ikke det monnet stort. Nå har det regnet litt den siste måneden, men alle har ikke rukket å komme i blomst ennå.

      Slett
  3. Hei!
    Det er så morsomt når plantene slår til med fin blomstring.
    Du har mange veldig fine. Den gyldne falt jeg for.
    På tross av varme og sol synes jeg ikke våre har slått helt til.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. I både hovedbedet og krukkene er georginene mye høyere enn de pleier. Min teori er at det skyldes den varme og tørre sesongen, at da det først ble regn hadde de samlet opp masse voksekraft :)

      Slett
  4. Så godt å se at regnet har satt fart i sakene. Deg og Georginer hører liksom sammen. Stas at frøene har blitt til blomsterrike skjønnheter.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Sesongen har vært uvanlig god. Sådde faktisk noen frø direkte i bedet så sent som i juni, hadde aldri forsøkt det før, men nå står faktisk den ene med knopper :)

      Slett
  5. Så moro å se resultater av såingen! Liker spesielt godt den gyldne, og den enkle røde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jef liker også den gyldne. I tillegg til blomstene har den uvanlig mange blomsterstilker som sitter tettere enn vanlig, så når alt stemmer kommer den tydeligvis tidlig i blomst, selv om så store blomster ellers kommer litt sent i sesongen.

      Slett
  6. Mange fine egendyrka georginer du har! Jeg har blitt ekstra gla i georginene i sommer siden de har takla tørka så bra! Jeg har også sådd Agapanthus for lenge siden (2004 eller noe sånt) og det tok mange år før jeg fikk blomster på dem. De blomstrer bedre om de har det trangt i potta. I år blomstrer de, mens andre år skjer det ikke - så jeg skjønner meg ikke helt på dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo så gøy at de har tålt tørken fint. Men så kommer de fra Mexico, så de har sikkert måter å takle varme og tørke. Jeg får jo bare være tålmodig vedr Agapanthusene. De står trangt og jeg potter de ikke om så ofte heller, men har hørt at de trenger litt gjødsel på sensommeren etter blomstringen.

      Slett