mandag 2. april 2018

Pengetre

Våren er ennå mange uker unna i feriehagen, så denne uken fokuserer jeg på inneplanter og årets frøsådd.

Denne hardføre sukkulente planten har vel de fleste stiftet bekjentskap med. Pengetreet (Crassula ovata) er enkel å dyrke i vinduskarmen, og det er også rimelig lett å lage nye planter ved stiklinger.


Mitt eksemplar befinner seg i feriehagen, dvs den står i vinduskarmen. Etter en lang vinter strutter den grønn og fin, voksevillig som få. Rommet holder omtrent ti grader i vinterhalvåret, og planten har kun naturlig lys utenfra.


Den er blitt ganske tettvokst, og selv om den ikke er ekstremt stor ennå blir den mindre stødig etter som den strekker seg. Det problemet utsetter jeg til neste ompotting. I mellomtiden antar jeg at jeg bør brekke av noen greiner for å forme planten litt. Den kan vokse som et lite tre, men trenger vel da litt hjelp for å finne en grei fasong? Jeg antar at færre grener også gir bedre lufting og reduserer risikoen for eventuelle skadedyr som spinnmidd eller gråskimmel.

Men hvor mye skal jeg fjerne? Er det vanlig å åpne så mye at stammen synes, eller er det vanlige å bare vente til enkelte grener faller av? Jeg har lest at denne busken kan formes som bonsai, men akkurat det har jeg ingen planer om.


Blomstrer gjør den også! Ikke så prangende, og dessuten strekker blomsteraksene seg mot vinduet og ses ikke så godt inne. Men morsomt uansett :)

4 kommentarer:

  1. Hei:)
    Har pengetre i kontorvinduet mitt, men har aldri hatt blomster på den. Visste ikke at den blomstret en gang :D
    De er jo søte da, blomstene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Hm, et pengetre burde nesten være obligatorisk på ethvert kontor, at jeg ikke har tenkt på det før, kanskje butikken går litt bedre da :) Blomstene gjør ikke så mye av seg, men en hyggelig overraskelse, er det jo.

      Slett
  2. Flott pengetre! Så morsomt at du skrev om pengetreet nå. Jeg kom nettopp hjem fra en lengre reise (nesten 3 mndr) og sukkulentene mine hilste meg velkommen fra vinduskarmen. Pittelittegranne slunkne i pelsen, men veldig liv laga. Etter noen få dager strutter pengetreet igjen. Jeg har ennå ikke fått blomster på, ei heller brukket av noen grener, for de detter av av seg selv på mitt tre. Foreløpig er det luftig, ihvertfall. Ha ei fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, de skal vel normalt bli litt skrukkete sånn uten vann, men tror de blir mindre slunkne etter en vinter hvis de står kjøligere. Mitt har hatt ca 10 grader i vinter, mulig det også skal til for å trigge blomstring. Artig plante uansett :)

      Slett