lørdag 21. mars 2015

Stor snøklokke i vårsol

Ja, så er det helg igjen! Vi har til og med passert vårjevndøgn, som betyr at i det kommende halvåret blir dagene lengre enn nettene - jippi! De neste månedene blir fulle av små og store undre i hagene så vel som i skog og mark.


Min nærmeste «skog og mark» er Botanisk hage. I forrige uke måtte jeg helt bort til, da jeg oppdaget en snøklokke som var større enn noen av de jeg har i feriehagen. Tror faktisk ikke at jeg har sett en så stor variant før! Merkingen påstod at det var den helt vanlige (Galanthus nivalis), men fotoapparatet måtte fram likevel :)

Kanskje de jeg har i feriehagen får så mye mindre blomster fordi de vokser i tuer? Jeg har tenkt på å dele og omplante Snøklokker, men kanskje man bør gjøre nettopp det. Planter du om dine?


Det er alltid vanskelig å dokumentere størrelse på bilder, og selv om jeg er litt nerd, sitter det langt inne å dra fram målebånd når jeg studerer offentlige bed :)

Visste du forresten at Snøklokke tilhører Påskeliljefamilien?

Ha en strålende fin vårhelg!

4 kommentarer:

  1. Visste ikke at snøklokker tilhørte påskeliljefamilien, og jeg tror nok også at vi må huske å dele snøklokketuene.
    Ellers setter vi pris på bildene fra Botanisk hage :-))
    Ha en fin vårdag !

    SvarSlett
  2. Oi, den var stor ja! Jeg slo opp i floraen, og ser at det finnes noe som heter tyrkisk snøklokke, som er større. Den har bredere og mer blågrønne blad, og det ser det også ut som at planten på bildet har.

    SvarSlett
  3. Så fin! Jeg har en nabo nedi gata her som har slike store, de kokser opp mellom masse bunndekkere :) Fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  4. Javel, tyrkisk altså? Hm, da må jeg være på utkikk etter det når høsten kommer :)

    SvarSlett