søndag 22. juni 2014

Hjertelig hilsen...

Her på Skyggebalkongen begynner plantene å gå seg bra til. Siden jeg sår det meste selv, er det ingen selvfølge at jeg har blomstring allerede i juni, men i år ble både Blodbeger (Rhodochiton) og Petunia sådd tidligere enn vanlig, og selv om det jo betyr en litt vel lang og hanglete vekstperiode før plantene kunne settes ut, går de seg til og kvitterer med tidlig blomstring.


Det er tredje året jeg har Blodbeger på balkongen. Hvert år høster jeg frø til neste sesong, så årets planter er tredje generasjon i skyggen. Blodbeger trives utmerket i skygge, og selv om den sikkert vokser seg litt større i litt sol, er dette en av mine faste planter. Jeg vet at den er like fin etter 3 tørre ferieuker på selvstyr.

Nyt junisøndagen! Selv om det var solsnu i går, ligger de fleste grønne ukene fortsatt foran oss!

9 kommentarer:

  1. Så flott at du får så fin blomstring i skygge og blodbeger er jo en stor favoritt hos mange. Og sommeren ligger jo foran oss... ha en fin midtsommeruke!

    SvarSlett
  2. Jeg forsøkte å så blodbeger for første gang i år, men det ble dessverre ingen planter. Bedre lykke neste år :) Bra at du får de til!

    SvarSlett
  3. Hei Bille :) Blodbeger er en favoritt! Mine får full sol men kjekt å vite at de klarer seg bra i skyggen. Det er tredje året vi har blodbeger også. Morplanten overvintrer i drivhuset, og det begynner å bli en grei størrelse på blodbegerfamilien :) Greit er det også at de tåler litt tørke. En fin ny uke ønskes fra Tone

    SvarSlett
  4. Hei! Jeg sådde også blodbeger, men bare to spirer så jeg kjøpte en plante. Veldig greit å vite at de trives i skyggen for det gjør ikke alle sommerklatrere.
    Ja, de fleste grønne ukene ligger foran oss og de skal nytes. God kveld! Anne

    SvarSlett
  5. Flott med egensådde planter. Her er det på grensa til polvottehaging så kaldt er det. Nattefrost og greier :(
    Ja ja, vi får nå bare ta det været vi får. Fin ny uke til dere.

    SvarSlett
  6. Hei Bille. Så hyggelig du har lykkes med å få dem til å trives og frø seg på balkongen tre år på rad nå! :-)
    Jeg har forsøkt meg på blodbeger en gang og det gikk desverre ikke så bra, så jeg har ikke prøvd dem ut siden. Kanskje jeg skal gjøre et nytt forsøk neste sommer!? :-D
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett
  7. Det er kjekt med planter som klarer seg godt i skygge også. Blodbeger er jo en favoritt.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  8. Inspirerende :)
    Jeg har forsøkt meg på egne frø for første gang i år og det har gått utmerket. Mine planter står stort sett på friland i hagen så jeg er spent på hvor store de blir. Kanskje er de mer egnet i lun, fet krukkejord?
    Ha en fin uke:)

    SvarSlett
  9. Hei alle! Takk for hyggelige kommentarer! Blodbeger er favoritt hos mange, og jeg tenker hvert år at jeg må huske å plante den i flere krukker. Men nei, glemte det i år igjen, så den har nok engang erobret den mørkeste kroken her på Skyggebalkongen :) Jeg har den forresten på friland i feriehagen også, men er redd den har hatt det altfor tørt siden jeg plantet den ut i mai.

    SvarSlett