fredag 3. februar 2012

Såliste 2012

Endelig! Det satt litt langt inne i år, og jeg skylder i hovedsak på at jeg hadde betydelige problemer med å tolke mine egne frøoversiktnotater ;-)  Frølageret befinner seg nemlig i feriehuset, mens jeg her i byen kun har en database med notater. Krysser  fingre og tær for at varene virkelig finnes "på lager" når jeg skal til ferieland for å så i løpet av tidlig vår.

Jeg driver jo ganske småskala, men i år blir det mer såing enn noen gang. Det ligger an til 7 sorter i byen, 34 sorter i feriehagen, og 3 sorter på kontoret.

Det er så klart årets innkjøp som er aller mest spennende, så får nye forsøk på det som ikke gikk bra, eller gikk veldig bra i fjor, bli en bonus. Her er ihvertfall årets såliste mer eller mindre komplett, med ettåringer og stauder i lykkelig forening:

TvillingsporreBuskfingerborgsblommaKlotamarant
(Foto: impecta.se)

B=balkong, F=feriehage, K=kontoret

Agastache foeniculum - Anisisop (F)
Allium aflatunense - Kirigsløk (F)
Amaranthus caudatus - Reveamarant (F)
Anacyclus pyrethrum var. depressus 'Garden Gnome' - Dvergbertram(?) (F)
Anemone x hybrida 'Honorine Jobert' - Høstanemone (F)
Aquilegia vulgaris (3 varianter) - Akeleie (B+F)
Arnica chamissonis - Veiarnica (F)
Aster alpinus - Alpeaster (F)
Browallia speciosa 'Blue Bells' - Browallia (B+F)
Catananche caerulea alba 'Bicolor' - Rasleblomst (F)
Clarkia elegans 'Apple Blossom' - Hageklarkia (F)
Clematis koreana - Klematis (F)
Clematis tangutica - Gullklematis (F+K)
Cosmos sulphureus 'Bright Lights' - Kosmos (B+F)
Dahlia x cultorum - Georginer (K)
Delphinium x cultorum 'Pacific Giant' - Praktridderspore (F)
Diascia barberae - Tvillingblomst (B+F+K)
Digitalis obscura - Revebjelle rustrød (F)
Echinacea purpurea - Purpursolhatt (F)
Galium odoratum - Myske (F)
Geum coccineum 'Borisii' - Humbleblom (F)
Geum coccineum 'Red Dragon' - Kratthumleblom (F)
Godetia amoena (syn Clarkia) - Atlasblomst (B+F+K)
Gomphrena globosa 'Buddy' - Kuleamarant(?) (B+F)
Hemerocallis lilioasphodelus (3-4 varianter) - Daglilje (F)
Heuchera sanguinea 'Firefly' - Purpuralunrot (F)
Impatiens hybrida 'Wild Rose' - Flittiglise (F)
Impatiens hybrida 'Candy Lavender' - Flittiglise (F)
Lathyrus odoratus - Blomsterert (F)
Lobelia cardinalis 'Queen Victoria' - Kardinallobelia (F)
Lychnis x arkwrightii 'Vesuvius' - Stjernetjæreblomst (F)
Nicotiana x sanderae 'Fragant Cloud' - Prydtobakk (F)
Rhodochiton atrosanguineum - Blodbeger (B+K)
Trollius chinensis - Smalballblom (F)

Flere av staudene ble sådd og satt ut i feriehagen i høst, og til jul hadde dessverre noen av dem allerede spirt, men jeg satser på at det er flere frø i pottene og at det kan bli noe til våren uansett.

Har du nyttige tips til noen av disse så er jeg lutter øre (øye). Ellers får det jo gå som det vil :-)

10 kommentarer:

  1. Det var riktig mange flotte sorter som du skal så, lykke til med sådden.

    God helg til deg!

    SvarSlett
  2. Du holder på i småskala sier du..... Riktig lang og innholdsrik liste! Håper du får mange flotte spirer!

    SvarSlett
  3. Her var det mye spennende. Det blir flott blomstring i feriehagen etterhvert.
    PS. Du holder oss vel oppdatert på hvordan det går med de grønne akeleiefrøene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så klart jeg skal rapportere de grønne akeleiefrøene. Foreløpig bare "innbilt spiring", men det er jo bare en snau uke siden de ble sådd.

      Slett
  4. Noen spirer skal de nok bli, men får jeg spiring på halvparten er jeg egentlig fornøyd siden jeg ikke kan tilby bedre oppvestvilkår enn vinduskarmer. Gleder meg til å komme i gang, men drøyer noen uker ennå.

    SvarSlett
  5. Du er jo vant til at så ...Imponerede liste Bille. :)
    Du lægger vel altid dine lathyrus frø i vand et dygn inden såning? Det plejer at virke for mig, så spirer de nemmere.
    Ellers ikke nogle tips herfra. Måske lige vermiculite, som jeg har læst er super, så man slippar for rodhalsråd.
    Men jeg er ingen ekspert, tro mig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jo, legger Lathyrus i lunket vann ett døgn før jeg sår. De frøene jeg har er noen år gamle, så det kan nok være at spireevnen er redusert, men noe blir det vel :D

      Slett
  6. Blev rigtig glad idag, da jeg så dine akeleje spirer. Jeg vil prøve at så lidt af dem i weekenden.

    God aften til dig og dine

    hej fra Eva

    SvarSlett
  7. Jeg har ikke hatt tid og overskudd til å se på blogger i det siste. Gomphrena globosa har jeg sådd i endel år.
    I min hage blir det dårlig resultat pga vær og vind.

    Men innendørs har den blomstret svært så villig. Den er varmeelsker.

    Så den tidlig (nå). Den trenger lang tid på å utvikle blomster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, den er ny for meg, så jeg visste ikke at den trenger lang tid for å danne blomster. Skal så "bysådden" på jobb i morgen, men "feriesådden" må nok vente litt.

      Slett