søndag 24. juli 2016

Botanisk hage i Göteborg (2 av 2)

Ja, altså, nå er jeg faktisk litt flau. I mai ba jeg deg om å sette deg på denne benken og vente på siste del av bilder fra et besøk i Botanisk hage i Göteborg. Om benken er aldri så fin, var det jo ikke meningen å holde deg på (pine-)benken i to hele måneder...


Så her kommer omsider resten av de bildene jeg lovet. Skal begrense teksten, sånn at jeg får dette ut av systemet og istedet kan fokusere på skyggesikke-finalen og straks litt feriehage :)

Bildene er fra et besøk tidlig i juni for to år siden. Anlegget er flott hele sesongen, men det er naturlig nok vekslende innhold gjennom sesongen.

Hageanlegget er stort, og det tar lett noen timer å besøke alle seksjonene. Den innerste halvdelen av turen omfatter Perennträdgården, Bambulunden, Rhododendrondalen, Klippträdgården og Japandalen.


I Perennträdgården vokser vanlige hagestauder, og det er også flere hyggelige steder for å sette seg ned. En så stor fontene kan jeg godt tenke meg i feriehagen, men jeg regner vel ikke med at det skjer det første (eller andre) tiåret.


Denne staselige saken er en Japansk Snøballbusk (Vilburnum plicatum 'Mariesii').


Spennende stier leder til og fra Klippträdgården.


Et fossefall som dette er definitivt for mye av det gode mtp feriehagen... men kanskje det passer hos deg?



Valmuer på bildet over, og Japanprimula (Primula japonica) nedenfor. Sistnevnte var sannsynligvis i Rhododendrondalen.



Hemmelige hageganger kan noen ganger konkurrere med plantene. Ja takk, begge deler!

De siste bildene er fra det store veksthuset, det befinner seg nærmere hovedinngangen og ble nok besøkt på tilbakeveien. Fantastisk mye spennende å se, og morsomt med stor overgang fra det som vokser ute i hageanlegget.



Artige fasonger verdt et foto...


Og helt til slutt noen blomstrende skjønnheter.


Dendrobium Farmerii får æren av å avslutte turen i "Botan".

Her kan du lese mer om Botaniska Trädgården i Göteborg.

Ønsker deg en fin, ny sommeruke!

2 kommentarer:

  1. Ja, det var lenge å vente, men fint å se, til slutt, hehe. Likte spesielt den trappegangen. Hilsen ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk :) Bare dumt å love framtidige blogginnlegg, gitt. Fin torsdagskveld!

      Slett