søndag 8. januar 2012

En ny favoritt i 2011: Atlasblomst


Nokså tilfeldig sådde jeg Atlasblomst (Godetia amoena) i feriehagen i fjor. Hadde aldri verken sett eller hørt om den før, men i min jakt på gode sommerblomster måtte jeg jo prøve noe nytt. Frøene ble sådd innendørs så sent som 21. april, og priklet 10. juni. Måtte jo gjøre dette når jeg var i feriehagen, så derfor ble det ikke så tett oppfølging. De nokså pinglete frøplantene ble plantet ut så sent som 7. juli.

Derfor var overraskelsen dessto større neste gang jeg besøkte feriehagen, og Atlasblomstene hadde vokst seg store og frodige - de var blitt overraskende tette og fine og etter hvert må det ha vært minst 50 blomster på hver plante. Nesten som små busker, voksemåte nærmest som lyng ved at den lille busken er kompakt men ligger litt utover.


Planten ble ca 30 cm høy, og jeg hadde den som kanting av en uteplass, pluss i en balkongkasse på nordveggen hvor den faktisk også vokste fint. Plantet ellers overskuddet i ulike bed og innimellom andre planter, men de ble det ikke så mye av. Tror det skyldtes jevn trekk, som nok kan være en større utfordring enn en forbigående storm.

Tror alle disse blomstene er fra samme plante.

Blomstene ble frodige og fine, hver plante med sin egen fargenyanse fra hvit til dyp rosa. I utgangspunktet foretrekker jeg å vite blomsterfarge før jeg planter, men samtidig er jo variasjon og tilfeldigheter også spennende i en hage. Frøblanding denne gang het "Fruit Punch Mixed". Jeg regner med at det er mulig å få tak i Godetia-frø med bare én farge, men da må man jo velge!

Her er det både hvit, rosa og sterkere rosa variant.

De fleste plantene vokste på et nokså skyggefult og vindutsatt sted, og i tillgg var 2011 i hovedsak vått og grått. Likevel ble Atlasblomst et så vellykket bekjentskap at jeg definitivt skal så den i år også. I år skal jeg i tillegg prøve den i krukker her på skyggebalkongen, har håp om at den kan greie seg bra også her! Var ikke så heldig med frøsådden i byen i 2011, men da visste jeg jo ikke at en strantete pingle av en frøplante kunne vokse seg frodig og fin etter at den kom ut.

Det er utrolig kjekt å finne planter som overgår forvenningene, det skjer nemlig ikke så ofte!

Har du erfaring med Atlasblomst?

11 kommentarer:

  1. Jeg har ingen erfaring med disse, men nydelige er de. Takk for tipset, kanskje blir det Atlasblomst i Parkvegen også:-)

    SvarSlett
  2. Hei:)...ukjent for meg...men flotte var de og alltid spennende med noe nytt:)

    SvarSlett
  3. jag sådde atlasblommor för lääänge sedan men de blev inte alls fina hos mig. Dina var ju praktfulla så jag önskar dig lycka till med årets plantor.

    Ha det bra, Anna Vattenkanna

    SvarSlett
  4. Atlasblomst har jeg heller aldri hørt om, men jammen var den flott! Så fint at den har flere farger!

    SvarSlett
  5. Fantastiske planter og ganske lette å få til. Jeg klarte t.o.m. å få fine, blomstrende planter i Finnmark dengang jeg bodde der. Synd at en så fin plante ikke er flerårig. Men er du heldig sår den seg selv.
    God søndagskveld!

    SvarSlett
  6. Takk for tipset - kanskje de kommer på sålista om jeg får tak i frø. Clarkia amoena ser jeg også den heter? Jeg har hatt Clarkia unguiculata, også en som ble over forventningene, spesielt i urner hvor de hang litt ned. Morsomt når man finner noe som virkelig slår til, og denne var jo virkelig flott.
    Nå var det jammen snart -10 på gradestokken, kanskje vinteren kommer smygende. Men her inne er det alltid vår og sommer! Hei og hopp :-)

    SvarSlett
  7. Vakker blomst Bille! :-D
    Jeg har ikke vært borti disse før og skulle gjerne prøvd dem i hagen i år, men har så mange stauder jeg skal prøve meg på nå at jeg nok må vente til neste år :-(
    Men det skal bli spennende å se hvordan de oppfører seg både på balkongen og i hagen din i år! :-D Jeg krysser fingrene og håper på en fantastisk sommer for oss begge! :-D

    Hilsen Stein

    SvarSlett
  8. Jag har ingen annan erfarenhet än namnet, fick bonusfrö av just Atlasblomma, som jag inte anade hur den ser ut. Så fint att du visar, nu ska jag så dom till våren. Jag har två påsar, vill du ha den ena? Blir dom så stora är det ju begränsat hur många jag får plats till. Clarkia amoena 'Orange glory' står det på påsen..

    SvarSlett
  9. Ja, da var det altså ikke bare jeg som ikke hadde hørt om denne før jeg sådde. Ja, den heter også Clarkia, og tilogmed "Sommerazalea". Jeg sådde også en Clarkia, og synes ikke det lignet, og Azalea ligner det heller ikke, men ja, kjært barn har mange navn. Og Atlasblomst er visst en gammel hageplante, ihvertfall de renere variantene, om de nå finnes.

    Mia, takk for tilbudet, men jeg tror nesten mine egne restefrø får holde siden jeg ikke skal så veldig mange. Post gjerne et bilde av Orange Glory når du kommer til blomstring, for det er jo artig å se om jeg vil ha til neste år ;-)

    SvarSlett
  10. I dag har jeg også sådd atlasblomst og håper jeg får den frem. Har mye skygge på tomten men prøver likevel. Kansje jeg tar den i mine verandakasser på vestsiden da de ikke blir så høye. Else Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hilsen! Lykke til med frøsådden, stikk gjerne innom igjen med tips og erfaringer fra skyggen :D

      Slett