onsdag 20. april 2011

Balkong som venter på bedre tider

Det går allerede mot slutten av april, men ennå er det lenge til sesongstart her på skyggebalkongen. Om sommeren blir frodig gjenstår jo å se, men det hjelper uansett med en opprydning. I et tidligere innlegg skrev jeg om den fantastiske vårdagen når balkongen skal gjøres klar, og den dagen nærmer seg heldigvis.

Men akkurat nå er det nok noen påskedager i feriehagen som frister aller mest! Balkongen får stå som den gjør, frøplantene må greie seg selv på kjøkkenet uten vannehjelp, for nå skal feriehagens staudebed og  staudepotter inspiseres. Jeg er så spent på å grafse litt i bedene, se hva som har overvintret i det nye bedet som ble laget i fjor. Kanskje noen av løkene jeg la i høst fremdeles blomstrer, hvis de har virket i det hele tatt. Og hva med irisen som ble plantet i et bed i all hast ved høstens siste tur, etter to år i potte. Og peonen som kreperte bare noen uker etter at den ble plantet i fjor sommer, er den borte for godt? Forsythia-hekken skal få blomstre for aller siste gang, før den overlater hagens aller gunstigste bed til andre.

Det står to kasser med staudepotter hvor det i fjor var frøplanter. Kanskje noe har begynt å røre på seg, eller er det for tidlig? Jeg bare digger å inspisere gamle såpotter. Mon tro om mitt lille epletre fra kjerne har overlevd enda en vinter i liten potte, hvis det fremdeles lever lover jeg at det endelig skal få ny jord - etter 3 år. Og så skal jeg så kanskje 30 sorter. For første gang skal jeg så sommerblomster inne i vinduskarmen, på undervanningsbrett, og innbille meg at de greier seg helt fint helt til jeg skal ha ferie igjen... Og så gleder jeg meg masse til - svallerkålen! Mer om den senere!

Ja, det var vel litt å bli propell for, vel? Jeg ønsker deg en herlig påske, uansett hvilken hage eller balkong du befinner deg i/på! :)

6 kommentarer:

  1. Ja, det er alltid spennende å kikke i staudepotter fra i fjor. Får håpe det er liv i alle hos deg. God påske!

    SvarSlett
  2. Håper det er liv i staudene dine og at du får en flott påske i feriehagen din! Hege

    SvarSlett
  3. Jag ska på påsktur och fryktar hur sådden ser ut vid hemkomst igen.. tvi,tvi.. Att inspektera feriehagen därimot måste vara kul. Äppleträdet har säkert klarat sig men jag har hört att frukten aldrig blir den samma som den man sådde. Erfaringar?? Kul är det i varje fall. Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  4. Ønsker deg en fin påske i feriehagen!

    SvarSlett
  5. Håper det er masse liv i staudepottene og at frøsodden klarer seg mens du koser deg i feriehagen! Fortsatt god påske.

    SvarSlett
  6. Nå er jeg tilbake på balkongen, med stort påfyll av herlige øyeblikk i feriehagen! Takk for hilsener, håper dere hadde det fantastisk flott :-) Får vel komme tilbake med et lite innlegg om påsken i feriehagen snart.

    SvarSlett