lørdag 9. april 2011

Rapport fra Hagemessen 2011

Jeg har vært på hagemesse for aller første gang, og det ble jo mye artigere enn jeg hadde regnet med! Basert på det jeg har fanget opp i ymse nettforum tidligere år, er mitt inntrykk at Hagemessen 2011 henvender seg mer til folk flest. Jeg var innom et par timer like etter åpningen lørdag, og det ble riktig folksomt etter hvert.



Men, hvorfor er ikke balkonghaging et tema på en hagemesse?

Det var en smule skuffende å komme fra Skyggebalkongen til en hagemesse uten balkongrelevante varer. Vet ikke utstillerne at en stor del av norske husstander har balkong og ikke hage? Jeg fant ihvertfall lite som appellerte til mitt balkongliv. Når jeg bare fikk stilt meg selv i (ferie-) hagemodus ble selvsagt det meste interessant allikevel.


Planter er en opplagt fellesnevner for både hagefolk og balkongianere. Her er en stand med godt utvalg av Pelargonia som jo mange har på balkongen, kanskje til og med i skyggen. Jeg handlet med meg noen tilfeldige (er ingen pellis-ekspert), det er jo hyggelig å ha noe med seg hjem etter å ha vært på hagemesse :-).


De frivillige gjør en fantastisk innsats på hagemessen. Det handler ikke bare om å stå på stand de dagene messen pågår, men også flere måneder med planlegging og bruk av grønne fingre. Det var flere stands hvor det i hovedsak selges stiklinger og frøplanter, men også deles raust av kunnskap. Nettforumet HagEgal sin stand er en sånn. Den var godt besøkt, og damer - jeg skulle jo så gjerne ha hilst på dere, men dere var busy-busy - og godt er jo det. Neste gang!


Norsk Pelargoniumforening (over) og Oslo Fuchsialag (under) hadde også mye å by på, og der og da skulle jeg ønske jeg visste litt mer om disse to plantegruppene. Her var det helt sikkert godbiter og sjeldenheter som gikk meg hus forbi. Jeg har tross alt fulgt litt med på diverse hageforum på nettet, og vet at enkelte plantesorter skaper nokså ville tilstander blant dem som vet hva det er verdt å sikle på...


I tillegg til plantesalg, var det naturligvis mange utstillere som solgte bl.a. redskaper, innretninger og dekor til hagen. Det var hyggelig å rusle rundt å orientere seg når det var såpass god variasjon, og så får det bli opp til hver enkelt hvor man stanser opp og prater med utstillerne. Mange utstillere byr på mer informasjon og varer enn det man ser i forbifarten.


Og så oppdaget jeg at jeg likte flere hyller som fint kunne vært brukt på balkongen. Disse var såvidt jeg kunne se ikke til salgs, men interiør på standen. En gammel malertrapp, og flere stativ på bildet over kan jo gi noen ideer. På bildet under falt jeg for hyllen hvor varene er utstilt, den kunne også fungert utmerket på balkongen. Men var det noen som solgte balkonghyller eller praktiske smale blomsterbord? Nei. Ikke engang sånne vegg-drivhus-skap fant jeg noe sted, store drivhus var det derimot flere av.


Terrassefolket kunne glede seg over et rimelig godt utvalg av hagemøbler, det var stort sett større grupper som passer for stooor terrasse. Ikke håp i havet for oss med balkong eller mindre veranda. Jeg fant ihverfall to sett bestående av et lite bord og to stoler, men savnet litt større utvalg i mindre møbler. Selv hagefolket har jo gjerne en liten krok hvor det passer bedre med et lite frokostbord for to enn en gruppe for 12.


Jeg så forresten heller ikke en eneste balkongkasse, men de kan selvfølgelig ha vært godt gjemt. De ganske lekre terracotta karene i bildet under var det som lignet mest. Men de egner seg nok ikke så godt på et balkongrekkverk.


De tre utstillingsterrassene var en glimrende idé; 3 dekoratører har sannsynligvis fått i oppdrag å skape hvert sitt balkongterrasseuttrykk. Jeg likte alle tre, og de neste 4 bildene er fra utstillingene. Tenk om Hagemessen 2012 ber 3 dekoratører om å innrede hver sin bybalkong på 6 kvadrat! Balkongen for småbarnsfamilien. Balkongen for den single mann. Balkongen for den økologiske. Hm, eller tre variasjoner over samme tema; Skyggebalkongen på 2 kvadrat :-).



Selv om det aldri vil se sånn ut på min balkong, er det spennende å bli inspirert og å plukke opp en idé eller fem.


Jeg tror at både hager og balkonger kan utnytte veggflatene bedre, og da er det nyttig med gode ideer. Jeg så ikke denne hyllen i salg på messen (bildet over, tatt på vei ut), men noe sånn kunne jeg faktisk tenkt meg.


Det lille møblementet fra utstillingsterrassen over er beregnet for barn. Og da er det to tanker som slår meg: Størrelsen er perfekt for min lille balkong. Og, i tillegg til mer innhold for balkong, bør Hagemessen 2012 også ha mer for barna! En hage brukes jo av både liten og stor, men i ettertid kan jeg ikke huske at noen utstillere henvendte seg til småbarnsfamiliene.

I morgen, søndag, er messens siste dag. Har du anledning anbefaler jeg deg å ta turen til Lillestrøm. Sjekk også foredragene som holdes i løpet av messedagen, det er mange spennende titler som jeg gjerne skulle fått med meg. Blant foredragsholderne er Anne fra Moseplassen som forteller om hageblogging!

8 kommentarer:

  1. Så fint du har oppsummert fra Messen. Har ikke prioritert den i år (vært der to ganger før), og derfor kjempefint å få noen innblikk. Ble en "trøste"tur til hagesenter i nærheten i stedet idag etter å ha nytt været til fulle i hagen.

    SvarSlett
  2. Kjempefint referat fra hagemessen!
    Jeg var der idag også.Fikk med meg Anne fra Moseplassens foredrag,veldig bra.
    Jeg blir så ivrig at jeg glemmer å ta bilder....
    men noen ble det.
    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  3. Supert innlegg. En venninne og jeg har også vært på hagemessen i dag. Vi kom hjem med temmelig slitne - og med full bil for et par timer siden. Kan bli en tur til neste år også - og da håper jeg hyller og brett som kan passe på balkonger/terrasser og i små hager er kommet med!

    SvarSlett
  4. Hörde på Anne idag faktiskt, kul med inslag av bloggar på hagemässan. Annars, hur fint det än ser ut, så var det lite för oss med liten plats. Jag skulle gärna haft en sån 'tåkemaskin' som lagar tåke över dammen jag såg, men det hittade jag inte.. Pelargoner fanns det massor av fina, så du har säkert gjort riktiga val, själv blev det gräs.. Fint med dina bilder :)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for interessant innlegg fra hagemessen. Kjekt å lese for meg som ikke har anledning til å ta meg en tur.
    Flotte bilder :-)

    SvarSlett
  6. Ja, det er lett å glemme å ta bilder. Heldigvis skulle jeg ikke ha planter (kjøpte kun 4 små), så jeg sjekket egentlig ikke planteutvalget veldig grundig, så da ble det også litt lavere puls:-)
    Hm, jeg har faktisk lyst til å ta en tur til messen i dag også :-O Det dukker opp tanker om diverse jeg skulle ha tatt meg mer tid til, men får sette det på kontoen for glede-seg-til-2012. Og så får det bli en vårtur i botansk hage istedet idag.

    SvarSlett
  7. Vårtur til botaniskhage høres heller ikke dumt ut!
    Fint innlegg om messa :) Har vert der et par ganger tidligere og foruten hagegal, pellis og fuchsia foreningene har det (hvertfall tidligere) vert lite "ordentlig" hage. Masse dill og bola Dronning Ingrid pelliser overalt XD Men det er da moro å gå å kikke da :)

    SvarSlett
  8. Tusen takk for omvisning og inspirasjoner fra hagemessen som jeg bor for langt borte i fra til å kunne besøke.

    SvarSlett