onsdag 22. juli 2015

Skattejakt og luking

Luking i feriehagen kan være ganske spennende. Jeg er selvsagt enig i at hvis man gjør en god lukejobb tidlig i sesongen, blir det mye lettere å holde tritt med ugresset, Og ikke minst blir volumet langt mer håndterlig. Selv om jeg vet dette, drøyer jeg gjerne med enkelte bed, for da er det større sjanse for å finne selvsådde frøplanter.


Før jeg går igang med en av de tidlige lukeøktene, gjør jeg klar et brett med småpotter. Pottene fylles med jord, og så er jeg klar. Når jeg finner en frøplante som jeg vil ta vare på, flytter jeg den kjapt over i en av pottene. Eller hvis jeg finner noe som jeg lurer på hva er, og vil gi den en sjanse - men kanskje ikke akkurat i det bedet hvor den hadde sådd seg selv.


Det er ikke noe problem å fylle de 15 småpottene i en fei! Det pleier å bli en del Geranium, og selvsagt er det småplanter rundt favorittene som får rangen. I år ble det også noen Forglemmegeisøster (Brunnera), de fleste med sølvskimmer som morplanten.

Den eneste ukjente i år tørket dessverre inn i løpet av et par dager, men jeg lot den stå. Kanskje den plutselig kommer sterkere tilbake som en sjeldenhet...

Hva gjør du med selvsådde frøplanter? Luker dem bort? Flytter dem direkte til et sted de kan bli værende? Ventebed, eller småpotter?

Bildene er fra juni, men det hender jo at det dukker opp noen frøplanter senere også.

Håper du nyter julidagene der du er! :)

9 kommentarer:

  1. Det var smart å gjøre klart potter med jord. Jeg pleier å flytte plantene til nye plasser eller evt. gi bort til hagevenner.

    SvarSlett
  2. God ide. Da blir det ikke så fristende å bare kaste de :-)

    SvarSlett
  3. Du er så strukturert. Det med å ha klar potter med jord høres ut som en god ide. Jeg har en tendens til å la plantene bli værende der de dukker opp og så flytte dem senere. Uheldigvis er det da ofte noen som dukker opp midt i en annen plante, noe som er litt uheldig. Kanskje jeg skal forsøke gjøre som deg.

    SvarSlett
  4. Kjekt med nye småplanter til hagen, det var et godt tips å ha små potter stående klar. Jeg lar endel planter frøså seg rett i bedet og flytter dem senere.

    Ha en fin sommerdag!

    SvarSlett
  5. Så smart!
    Gjør alt det nevnte. Mye blir jo gitt bort :)

    SvarSlett
  6. Smart !
    Vi pleier å potte endel frøsådd , og sette det på et bord bak uthuset,
    eller plante et annet sted i hagen.
    I år har det dukket opp mange staudeklematis, og det er litt morsomt.
    Alltid spennende med frøsådde planter. ( det gjelder å ikke luke for tidlig)
    Nyt sommeren :-)

    SvarSlett
  7. Smart tips!
    Mine havner i ventebedet så lenge i påvente av en annen plassering, men like lett å sette dem i potter, takk for tipset :-)
    Ha en fin sommerhelg :-)

    SvarSlett
  8. Du vet å vekke en som er i overkant aktiv med luking tidlig i sesongen. Skjønner at jeg har gått glipp av en del. Det skal det bli en slutt på. Takk for genialt tips Bille! Håper du har gode dager.
    Jannicke

    SvarSlett
  9. Her lukes det fortsatt, men ennå er det ikke laget nytt ventebed til småttisene. Og så dukker det opp nye frøplanter, og nye frø... og stiklinger. Hjelp, hvor skal jeg få plass til alt?

    SvarSlett